Sektorkolejowy » Punktualność pociągów w trzecim kwartale 2024 roku

Punktualność pociągów w trzecim kwartale 2024 roku

pzez Damian

W trzecim kwartale tego roku punktualnie do stacji końcowej dojechało 90,5% pociągów pasażerskich oraz 53% pociągów towarowych. W porównaniu z drugim kwartałem to wyniki niższe o 2,52 punktu procentowego dla przewozów pasażerskich i o 0,73 dla przewozów towarowych. W zestawieniu rok do roku punktualność pociągów wzrosła o 0,91 punktu procentowego w przypadku przewozów pasażerskich i o 1,12 punktu dla ruchu towarowego. W trzecim kwartale 2024 r. przewoźnicy pasażerscy i towarowi uruchomili łącznie prawie 628,4 tys. pociągów.

Przewozy pasażerskie

Najwyższy wynik punktualności w trzecim kwartale był we wrześniu, kiedy 90,93% pociągów dojechało do stacji końcowej punktualnie. Jest to wynik minimalnie niższy niż rok wcześniej (-0,06 punktu procentowego). W zestawieniu rok do roku znacznie lepszy okazał się sierpień (o 2,33 punktu procentowego). W lipcu wskaźnik punktualności wyniósł 90,03%, co oznacza wzrost o 0,31 punktu procentowego wobec lipca 2023 r.

Lipiec 2024 r. był miesiącem, kiedy do opóźnień trwających 60 minut i więcej dochodziło znacznie częściej niż w sierpniu i wrześniu. Pociągów opóźnionych na stacji końcowej w przedziale od 60 do 120 minut było 1 025, zaś tych od 120 minut i więcej – 289 (odpowiednio 648 i 192 w sierpniu i 619 i 149 we wrześniu).

Spadek punktualności w trzecim kwartale dotyczył wszystkich przewoźników realizujących przewozy według stałego rozkładu.

W przypadku głównego przewoźnika dalekobieżnego PKP Intercity, wynik punktualności w trzecim kwartale wyniósł 72,99%. W poszczególnych miesiącach było to: 72,63% w lipcu, 71,12% w sierpniu oraz 75,38% we wrześniu. Są to wartości znacznie niższe niż w drugim kwartale tego roku, kiedy średnia punktualność wyniosła 80,61%. Lepiej o 3,15 punktu procentowego wypadła punktualność pociągów PKP Intercity w zestawieniu rok do roku.

Trzeci kwartał, zgodnie z tendencją sezonową, jest słabszy w zestawieniu z drugim kwartałem. Widać to zwłaszcza w miesiącach wakacyjnych, kiedy kolej jest częściej wybieranym środkiem transportu. Lipiec i sierpień są rekordowe w przewozach dalekobieżnych. Niepokojące jest jednak, że w dalszym ciągu wśród przyczyn opóźnień najczęściej wskazywany jest kod z grupy przyczyn Tabor:  64-2 – naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw). W przypadku przyczyn, na które wpływ mają przewoźnicy czy zarządcy, ważne jest wprowadzanie rozwiązań prowadzących do zmniejszenia usterek urządzeń sterowania ruchem kolejowym, awarii taboru czy niewłaściwej organizacji prac budowlanych. Tak, by te opóźnienia były coraz rzadsze – komentuje wyniki dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Wśród przyczyn opóźnień są również takie, na które przewoźnicy czy zarządcy nie mają wpływu lub jest on ograniczony. W sierpniu bardzo często dochodzi do wyładowań atmosferycznych, co ma swój wpływ na opóźnienia pociągów. Tak było i w tym roku. We wrześniu sytuacja związana z powodzią na Dolnym Śląsku była innym często wymienianym czynnikiem w statystyce przyczyn opóźnień.

Wszystkie czynniki zmniejszające punktualność należy systematycznie analizować i poszukiwać rozwiązań, by poprawić punktualność. Jest ona kluczowa dla pasażerów kolei – dodaje Ignacy Góra.

Wyniki punktualności w pasażerskich przewozach kolejowych za trzeci kwartał 2023 r. oraz dane archiwalne znajdują się na portalu Dane Kolejowe w dziale Punktualność.

Przewozy towarowe

W trzecim kwartale poziom punktualności w przypadku pociągów towarowych wyniósł 53,01% i był niższy o 0,73 punktu procentowego w stosunku do drugiego kwartału tego roku. W zestawieniu rok do roku to wzrost punktualności o 1,12 punktu procentowego z wartości 51,89% w trzecim kwartale 2023 r. Najlepszym miesiącem trzeciego kwartału pod względem punktualności w przewozach towarowych był sierpień z wartością 54,47%.

Widać bardzo dużą różnicę w wynikach punktualności przewozów krajowych i międzynarodowych. Krajowe przewozy charakteryzowały się punktualnością na poziomie 57,58%. Wynik punktualności w przewozach międzynarodowych to 35,63%. 

W przewozach krajowych wyższe jest natomiast średnie opóźnienie, które wyniosło 671 minut, podczas gdy w transporcie międzynarodowym było to 485 minut.

Wyniki punktualności w towarowych przewozach kolejowych za trzeci kwartał 2023 r. oraz dane archiwalne znajdują się na portalu Dane Kolejowe w dziale Punktualność.

Źródło: UTK
Fot. Dominika Szpakowska

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz