Sektorkolejowy » Tunel KDP w Łodzi coraz bliżej. Spółka CPK z kompletem decyzji lokalizacyjnych

Tunel KDP w Łodzi coraz bliżej. Spółka CPK z kompletem decyzji lokalizacyjnych

pzez Damian

Tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi jest gotowy do przygotowania do budowy. Spółka CPK uzyskała dla tego przedsięwzięcia ostatnią z trzech decyzji lokalizacyjnych. Teraz czas na kolejny krok – uzyskanie pozwolenia na budowę i rozpoczęcie prac budowlanych.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny złożyła w czerwcu i lipcu tego roku trzy wnioski o decyzje lokalizacyjne w ramach jednego projektu inwestycyjnego dotyczącego budowy tunelu KDP pod Łodzią: dla komory startowej Retkinia, komory wydobywczej Fabryczna i dla samego 4-kilometrowego tunelu. Dziś wojewoda łódzki wydał ostatnią decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, dzięki czemu spółka może starać się o pozwolenia na budowę. Dla obu komór wnioski o pozwolenia na budowę zostały złożone już wcześniej.

– Spółka realizuje kolejne cele projektowe jeden po drugim. Uzyskaliśmy pierwsze w historii CPK decyzje lokalizacyjne, dzięki czemu za kilka miesięcy będziemy mogli rozpocząć budowę tunelu – kluczowego elementu tzw. igreka, który połączy Warszawę z Łodzią, a dalej z Poznaniem i Wrocławiem. Widać, że spółka utrzymuje wysokie tempo prac, bez jakichkolwiek strat na jakości – powiedział Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK.

– CPK to historyczna inwestycja dla Polski, Łodzi i całego województwa łódzkiego. Bardzo się cieszę, że inwestycja nabiera tempa, bo wprowadza nas komunikacyjnie do ligi nowoczesnych państw. To ogromny impuls do rozwoju i przeniesienie w kompletnie nową erę szybkich połączeń zarówno lotniczych, jak i kolejowych – kontynuował Tobiasz Bocheński, wojewoda łódzki.

Nowy tunel będzie przeznaczony dla połączeń dalekobieżnych, w tym dla Kolei Dużych Prędkości. Szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię jest zaplanowane na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym powstanie rozwidlenie w kierunku na Poznań i Wrocław.

Tunel o długości ponad 4 km będzie drążony przy pomocy automatycznych tarcz TBM. Ich typ zostanie wybrany przez wykonawcę robót, który weźmie pod uwagę wymagania opisane w projekcie budowlanym. Projektowany tunel CPK w Łodzi będzie miał największą średnicę (ok. 14 m) spośród podziemnych konstrukcji kolejowych realizowanych dotychczas metodą TBM w Polsce i będzie najdłuższym tego typu obiektem tunelowym budowanym jednym odcinkiem.

– W pracach nad tunelem w Łodzi sukcesywnie zmierzamy do celu – rozpoczęcia prac budowlanych, które powinny ruszyć w pierwszej połowie 2023 roku. Cieszę się, że mamy komplet decyzji i możemy działać dalej, choć zaawansowane prace w pionie kolejowym CPK trwają cały czas – podkreślił Radosław Kantak, członek zarządu spółki CPK ds. inwestycji kolejowych.

W tej chwili trwa przetarg na wybór wykonawcy prac przygotowawczych przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK) po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna, pod którym będzie rozpoczynał się tunel. W sąsiedztwie ŁDK powstanie też komora wydobywcza dla automatycznej tarczy drążącej TBM. To pierwsza z trzech części budowy tunelu. Następnie zostanie wybudowana komora startowa na Retkini, a finalnie – ruszy drążenie właściwego tunelu kolejowego CPK.

Źródło: CPK

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz