Sektorkolejowy » To będzie pierwsza na świecie trasa obsługiwana przez pociągi wodorowe

To będzie pierwsza na świecie trasa obsługiwana przez pociągi wodorowe

pzez Adrian

14 pociągów Coradia iLint napędzanych paliwem wodorowym będzie w całości obsługiwać regionalną linię pasażerką w Dolnej Saksonii w Niemczech, pomiędzy miastami Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde i Buxtehude – informuje Alstom.

Coradia iLint to pojazd bezemisyjny, wydziela jedynie parę i skroploną wodę, a dodatkowo porusza się przy niskim poziomie hałasu. 14 nowych składów będzie stopniowo zastępować obecnie użytkowane 15 pociągów z silnikiem diesla. Jak podaje producent, będą tankowane na czynnej całą dobę stacji ładowania Linde. Zasięg 1000 km na jednym ładowaniu pozwoli im pracować cały dzień. Zastosowanie wodoru jako paliwa do pociągów wyraźnie zmniejsza obciążenie środowiska – jeden kilogram wodoru zastępuje około 4,5 litra oleju napędowego. Docelowo planowana jest produkcja wodoru na miejscu (w stacji ładowania). W tym celu ma być wykorzystany proces elektrolizy i odzysku energii elektrycznej.

Jakkolwiek w całej Europie prowadzone są projekty elektryfikacji linii kolejowych, znaczna część sieci pozostaje niezelektryfikowana i jest obsługiwana lokomotywami napędzanymi silnikami diesla. Niemcy są jednym z takich krajów – jest tam użytkowane ponad 4 tys. pociągów z napędem diesla. Inwestowanie w jednostki wodorowe pozwoli im na niepodejmowanie inwestycji w kierunku elektryfikacji i bazowanie na czystym paliwie, co jest wpisane w niemiecką politykę klimatyczną.

Jak podaje Alstom, firma realizuje obecnie cztery kontrakty na pociągi regionalne zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi. Dwa w Niemczech (14 pociągów Coradia iLint dla regionu Dolna Saksonia oraz 27 pociągów Coradia iLint dla obszaru metropolitalnego Frankfurtu), jeden we Włoszech (sześć pociągów wodorowych Coradia Stream dla regionu Lombardiia), jeden we Francji (12 pociągów Coradia Polyvalent współdzielonych w czterech różnych regionach Francji). Jednostki Coradia iLint były także testowane i uzyskały pozytywne oceny m.in. w Austrii, Holandii, Polsce i Szwecji.

Coradia iLint

Jest to pierwszy na świecie pociąg pasażerski wykorzystujący wodorowe ogniwa paliwowe, które wytwarzają energię elektryczną do napędu. Zastosowano w nim kilka innowacji technologicznych, m.in.: konwersję czystej energii, elastyczne magazynowanie energii w akumulatorach oraz inteligentne zarządzanie siłą napędową i dostępną energią. Został opracowany specjalnie do użytku na liniach niezelektryfikowanych. Porusza się z prędkością od 80 do 120 km/godz., a max. prędkość, jaką może osiągnąć, to 140 km/godz.

Coradia iLint jest laureatem German Sustainability Design Award 2022. Nagroda ta przyznawane jest za rozwiązania, które są szczególnie skuteczne w zakresie transformacji w kierunku zrównoważonych pod względem energetycznym produktów, produkcji, konsumpcji lub stylu życia zgodnie z Agendą 2030 ONZ.

Autor: Agata Sumara
Fot. Alstom

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz