Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych (PKP PLK) i Strabagu podpisali umowę, w ramach której kompleksowo zmodernizowany zostanie odcinek linii kolejowej biegnącej przez woj. małopolskie i woj. śląskie. 35-kilometrowy fragment trasy łączącej miejscowości Żywiec oraz Sucha Beskidzka. Inwestycja pochłonie 360 mln zł netto i zostanie sfinansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Polski zarządca infrastruktury kolejowej kontynuuje działania na rzecz poprawy komunikacji kolejowej na południ kraju. Zakres działań realizowanych w ramach inwestycji PKP PLK obejmuje m.in. przebudowę torów, sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym (SRK). Zmodernizowane zostaną także perony na niektórych stacjach i przystankach (m.in. w miejscowościach Stryszawa, Lachowice i Pewel Wielka). W ich obrębie pojawi się nowe wyposażenie, które zapewni lepszy komfort obsługi pasażerów, ułatwi korzystanie z usług kolei osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się oraz zwiększy poziom bezpieczeństwa (pojawią się m.in. nowe wiaty, ławki, oświetlenie i specjalne ścieżki naprowadzające). Zmieni się także kilkadziesiąt przepustów (90 szt.) oraz przejazdów kolejowo-drogowych (55 szt.).
Ta linia kolejowa ma przyszłość. Dzięki inwestycji poprawimy jakość komunikacji kolejowej w tej części regionu. Sprawimy, by to połączenie położone w malowniczym terenie południowej Polski stało się bardziej atrakcyjne dla pasażerów. Dla mieszkańców powiatów suskiego i żywieckiego oznacza to również dogodniejsze możliwości dojazdu do pracy i szkoły, m.in. w Krakowie. Dla turystów – nowe, ciekawsze oferty podróży ze stolicy Małopolski w Beskid Żywiecki, a z województwa śląskiego pod Tatry – podkreślał Przemysław Koperski, wiceminister infrastruktury.
Projekt jest realizowany w formule „projektuj i buduj”. Pierwsze prace mają rozpocząć się pod koniec br. Będą realizowane etapami – począwszy od działań przygotowawczo-rozbiórkowych przez budowlano-modernizacyjne aż do odbiorczych. Zgodnie z planem przebudowany odcinek ma zostać oddany do eksploatacji w drugiej połowie 2026 r.
Lepsza oferta i szybsze podróże pociągami
Według zapewnień PKP PLK po zakończeniu wszystkich prac w ramach inwestycji realizowanej na tym odcinku linii kolejowej nr 97 pociągi będą mogły kursować w tym rejonie z prędkością sięgającą 120 km/h (aktualnie wynosi ona ok. 30 km/h). W efekcie czas podróży pomiędzy Suchą Beskidzką a Żywcem ulegnie skróceniu o 30 minut. Uczestnicy ceremonii podpisania umowy deklarowali również, że dołożą wszelkich starań, by znacząco wzbogacić ofertę przejazdów i stworzyć odpowiednie warunki m.in. dla turystów, osób dojeżdżających do miejsc pracy czy też szkół.
Warto przypomnieć, iż wcześniej metamorfozę przeszedł odcinek linii kolejowej łączącej Skawinę i Suchą Beskidzką.
Więcej informacji o inwestycjach realizowanych przez firmę Strabag można znaleźć m.in.:
- Warszawa: Tramwaje jeżdżą już po Kasprzaka
- Wojskowa bocznica kolejowa w Powidzu za ponad 70 mln zł oddana do eksploatacji
- W czerwcu otwarcie drugiego toru na linii kolejowej w centrum Krakowa
- Strabag zmodernizuje w Czechach trasę z tunelem i mostem
Autor: Damian Malesza
Fot. PKP PLK