Sektorkolejowy » POLREGIO S.A. coraz bliżej zawarcia umowy PSC na Podlasiu

POLREGIO S.A. coraz bliżej zawarcia umowy PSC na Podlasiu

pzez Damian

Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła zarzuty zgłoszone przez spółkę Arriva RP Sp. z o.o. pod adresem POLREGIO S.A. dotyczące między innymi rzekomego czynu nieuczciwej konkurencji, nadużywania pozycji dominującej, kalkulacji rozsądnego zysku oraz dokumentów uprawniających do prowadzenia działalności. Jak wynika z ustnych motywów rozstrzygnięcia Izby, zastosowana przez POLREGIO metodyka kalkulowania oferty została uznana za politykę cenową mieszczą się w granicach uczciwej walki rynkowej. Odwołanie dotyczyło ogłoszonego w maju wyniku przetargu na kolejowe przewozy pasażerskie w wojewódzkim podlaskim, w którym wskazano, że największy polski przewoźnik złożył najkorzystniejszą ofertę. W celu zakończenia procesu przetargowego POLREGIO S.A. będzie musiało złożyć jeszcze wyjaśnienia w sprawie kalkulacji ceny w trzech kategoriach: energii trakcyjnej, kosztów taboru oraz kosztów drużyn trakcyjnych i konduktorskich. 

We wrześniu ubiegłego roku marszałek województwa podlaskiego ogłosił przetarg na przewozy kolejowe na lata 2025 – 2029. Zamówienie zostało jednak unieważnione ze względu na przekroczony przez oferentów kosztorys. W lutym tego roku władze samorządowe woj. podlaskiego wznowiły przetarg, do którego potencjalni oferenci zgłosili szereg uwag. Zarówno POLREGIO S.A., jak i Arriva RP Sp. z o.o. odwołali się do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) zgłaszając zastrzeżenia do warunków zamówienia. Wiele z nich znalazło odzwierciedlenie w wyroku KIO z 5 marca br., który nakazał urzędowi marszałkowskiemu m.in. zwiększenie poziomu dopuszczalnej waloryzacji kosztów ponoszonych przez przewoźników realizujących umowę PSC co m.in. pozwoliło POLREGIO na skalkulowanie bardziej konkurencyjnej oferty. 

Z końcem maja br. Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego wybrał najkorzystniejszą ofertę, którą złożyło POLREGIO. Spółka zobowiązała się, że przez kolejnych pięć lat (tj. w latach 2026-2030) obsługiwać będzie pasażerów w tym regionie kraju. Wybór najkorzystniejszej oferty przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego został jednak zakwestionowany przez drugiego z oferentów – spółkę Arriva RP. Sp. z o.o. 

Jak wynika z ustnych motywów rozstrzygnięcia Izby, większość zastrzeżeń Arriva RP Sp. z.o.o. zostało przez KIO oddalonych, jednak aby nowa umowa Urzędu Marszałkowskiego z POLREGIO mogła wejść w życie wraz z początkiem 2026 roku, Spółka będzie musiała udzielić Zamawiającemu wyjaśnień w sprawie kalkulacji ceny w następujących trzech kategoriach: energii trakcyjnej, kosztów taboru oraz kosztów drużyn trakcyjnych i konduktorskich. Wezwanie do złożenia wyjaśnień zostało nakazane Zamawiającemu tj. Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Podlaskiego, przez Krajową Izbę Odwoławczą. Wątpliwości Izby nie wzbudziła metodologia kalkulacji oferty POLREGIO w obszarze paliwa trakcyjnego, dostępu do linii kolejowych i obiektów dworcowych czy kalkulacji rozsądnego zysku. Szczegóły rozstrzygnięcia zostaną przeanalizowane przez Spółkę po otrzymaniu wyroku wraz z uzasadnieniem. 

Przetarg dotyczy kolejowych przewozów pasażerskich na liniach: Białystok-Szepietowo Czyżew-Małkinia; Białystok-Sokółka-Kuźnica Białostocka; Białystok-Sokółka-Suwałki; Białystok-Grajewo-Ełk; Białystok-Bielsk Podlaski-Czeremcha; Białystok-Bielsk Podlaski-Czeremcha; Hajnówka-Czeremcha-Siedlce; Białystok – Ostrołęka; Białystok-Waliły. 

Źródło: Polregio

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz