Rozbudowa układu torowego zwiększy możliwości przeładunkowe terminala. Inwestycja pozwoli na obsługiwanie pociągów o długości 740 m. Wykonawca prac, który zostanie wyłoniony w postępowaniu przetargowym, będzie miał rok na realizację tego zadania.
W ramach inwestycji właściciela terminala kontenerowego w Kątach Wrocławskich powstanie nowy tor zdawczo – odbiorczy. Istniejące już tory zostaną połączone, a po zakończeniu wszystkich prac staną się przelotowe. Ponadto wykonawca przedsięwzięcia będzie odpowiedzialny za wybudowanie elementów towarzyszących m.in. odwodnienia, ogrodzenia i oświetlenia.
Przebudowa bocznicy wpłynie na zwiększenie przepustowości linii kolejowej nr 274 z Wrocławia do Zgorzelca. Pociągi mają być przyjmowane z torów stacyjnych stacji Kąty Wrocławskie, następnie wyprawiane na tory stacyjne na zasadzie jazd manewrowych. W trakcie wykonywania manewrów nie będzie konieczności wyjeżdżania na tory szlakowe. Warto dodać, że rozjazdy na bocznicy terminala mają być przestawiane ręcznie, natomiast planowana prędkość maksymalna wyniesie 40 km/h.
Jedynym kryterium oceniania ofert w tym postępowaniu przetargowym jest cena. Termin ich składania mija 31 marca br. o godz. 830.
Rozbudowa bocznicy terminala kontenerowego w Kątach Wrocławskich uzyskała dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej, w ramach programu „Łącząc Europę” CEF na lata 2021-2027. Kwota wsparcia, jaką Schavemaker otrzymał na ten cel to 2,7 mln euro (30% wartości całego zadania). Na uzyskanie dotacji wpłynął fakt, iż terminal w Kątach Wrocławskich został uznany za hub, który łączy 2 znaczące korytarze tj. TEN-T: Bałtyk – Adriatyk oraz Morze Północne – Bałtyk.
Autor: Damian Malesza
Fot. Schavemaker