Sektorkolejowy » Są na świecie kraje, w których nie można podróżować koleją

Są na świecie kraje, w których nie można podróżować koleją

pzez Adrian

Patrząc na rozwój kolei na świecie, na nowe tunele, mosty i wiadukty, na super technologie testowane w sektorze kolejowym (np. maglev, hyperloop), na postępującą modernizację kolei w Polsce, trudno sobie wyobrazić, że na świecie są kraje, w których nie ma torów kolejowych, a więc nie ma ruchu pasażerskiego i towarowego. I chociaż zbliżamy się do końca pierwszej ćwiartki XXI w., okazuje się, że są takie miejsca na mapie.

Islandia

Nasz mini ranking otwiera Islandia, która nie posiada transportu kolejowego. Kraj jest zamieszkiwany przez mniej niż 400 tys. osób, a zatem zapotrzebowanie na taki środek lokomocji, jakim są pociągi, nie byłoby bardzo wysokie. Ponadto panuje tam powszechne przywiązanie do samochodów. Drugim ważnym powodem tego braku są bardzo trudne warunki klimatyczne i terenowe oraz stałe zagrożenie wynikające z wysokiej aktywności sejsmicznej i wulkanicznej w tym wyspiarskim kraju.

Islandia jest największym w krajem europejskim, w którym nie da się podróżować pociągiem. Mimo to zachowały się tam muzealne już dzisiaj egzemplarze lokomotyw i wagonów po czterech działających dawniej lokalnych liniach przemysłowych.

W 2018 r. pojawiła się jednak informacja, iż mimo trudności, zbudowana zostanie linia kolejowa Reykjavik–Keflavik, po której pociąg Lava Express ma jeździć z prędkością 250 km/godz. Zgodnie z tymi planami trasa o długości 50 km ma być oddana do użytku w 2025 r.

Oman

W Omanie nie istnieje czynna sieć kolejowa, ale od 2014 r. działa w nim narodowy przewoźnik kolejowy – Oman Rail. Został powołany do zarządzania przyszłą infrastrukturą kolejową, w ramach której budowana jest m.in. linia Gulf Cooperation Council Railway o długości 2177 km (!). Planowana pierwotnie data otwarcia linii z 2021 r. została zaktualizowana i obecnie wskazuje się rok 2023. Linia ma połączyć Bahrajn, Kuwejt, Oman, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Katar i Arabię Saudyjską.

Ciekawostką może być informacja, że Oman posiada obecnie kolejkę wąskotorową o długości 400 m. Kursuje po niej nowoczesny i klimatyzowany skład, w którym 48 pasażerów może podróżować do atrakcji turystycznej, jaką są jaskinie Al Hoota.

Jemen

Kraj zamieszkany przez ponad 25 mln mieszkańców od wielu lat, objęty jest wyniszczającą gowojną domową, nie jest w stanie podjąć się realizacji żadnego poważnego projektu infrastrukturalnego. Co kilka lat pojawiają się w przestrzeni publicznej informacje o planach budowy sieci linii kolejowych, jednak projekty regularnie, jeden po drugim, trafią do archiwów. Niektóre z tych projektów od początku wydają się być „kosmicznymi” – w tamtych warunkach i w wojennej codzienności brzmią, jak informacje kategorii science-fiction. Tak było m.in. w 2008 r., kiedy pojawiła się zapowiedź budowy mostu międzykontynentalnego o długości ponad 28 km, łączącego Jemen i Dżibuti nad cieśniną Bab al-Mandab. W projekcie przewidziano cztery tory kolejowe. I, jak na razie, na tym się skończyło.

Autor: Agata Sumara
Fot. Grzegorz Sosnowski

Zdjęcie poglądowe.

Może Ci się spodobać

3 komentarze

marcin 8 stycznia 2022 - 17:45

W san marino także nie ma kolei

Odpowiedz
M 9 stycznia 2022 - 01:18

A Watykan?

Odpowiedz
A 11 stycznia 2022 - 17:12

Do Watykanu tory są podciągnięte 😉

Odpowiedz

Zostaw komentarz