Przebudowa stacji Olsztyn Główny
Ruszyły prace budowlane przy przebudowie stacji Olsztyn Główny. Pierwszy etap prac obejmuje rozbiórkę starych konstrukcji m.in. szyny i podkłady. Działania przy peronach zaczną się od peronu nr 4. Wykonawca inwestycji musi zabezpieczyć zabytkowe wiaty znajdujące się na peronach 2 oraz 4. W robotach budowlanych bierze udział około 130 pracowników. Ponadto na terenie budowy pracuje kilkadziesiąt specjalistycznych maszyn. Należy podkreślić, że pomimo realizowanych prac modernizacyjnych utrzymany jest dostęp do pociągów.
„Modernizacja stacji Olsztyn Główny oznacza dla pasażerów oczekiwany komfort obsługi. Dzięki windom i schodom ruchomym perony będą dostępne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Czytelne oznakowanie oraz pełna informacja wizualna i głosowa ułatwią orientację w podróży. Olsztyn Główny to kolejna stacja, którą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują dzięki wykorzystaniu środków unijnych i budżetowych”
– powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Jak będą wyglądały nowe perony na stacji Olsztyn Główny?
Nowe perony zostaną przystosowane do potrzeb osób, których poruszanie się jest ograniczone. Łatwiejszą komunikację zapewnią schody ruchome oraz windy. Przemieszczanie się osób niewidomych lub niedowidzących stanie się łatwiejsze dzięki specjalnym ścieżkom naprowadzającym oraz oznaczeniom w języku Braille’a. W trosce o bezpieczeństwo użytkowników kolei przewidziano antypoślizgową nawierzchnię oraz wydajne oświetlenie. Renowację przejdą zabytkowe wiaty. Polskie Linie Kolejowe S.A. zadeklarowały także, że historyczny charakter zabytkowych wiat zostanie zachowany.
Korzyści płynące z modernizacji stacji Olsztyn Główny
Użytkownicy kolei zyskają lepszy dostęp do peronów ul. Marii Zientary-Malewskiej. W ramach inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. powstanie nowe przejście podziemne o długości 100 m (obecne przejście podziemne jest 1000 m krótsze), co spowoduje, że także mieszkańcy osiedla Zatorze zyskają wygodny dostęp do peronów. Warto dodać, że nowe przejście będzie szersze i wyższe.
Na stacji Olsztyn Główny zwiększy się również sprawność obsługi składów oraz poziom bezpieczeństwa, gdyż w ramach inwestycji PKP PLK wymienionych zostanie:
- około 30 kilometrów torów kolejowych
- 116 rozjazdów
- elementy sieci trakcyjnej
- urządzenia sterowania ruchem kolejowym
Ponadto na poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym wpłynie także Lokalne Centrum Sterowania w Olsztynie. Przedsięwzięcie pozwoli na zwiększenie atrakcyjności kolei jako środka transportu.
Modernizacja stacji Olsztyn Główny to następny etap projektu pt. „Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn”.
Finansowanie i koszt inwestycji
Przedsięwzięcie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., w ramach którego zostanie przebudowana stacja Olsztyn Główny, będzie kosztowało 382,1 mln zł netto. Inwestycja jest współfinansowana w wysokości 126,8 mln zł z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Zgodnie z planem prace modernizacyjne w ramach tego przedsięwzięcia mają zakończyć się w 2024 roku.
Autor: Damian Malesza
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.