Sektorkolejowy » Rozpoczyna się przebudowa dworca w Raciborzu. Będzie kosztować ponad 30 mln zł

Rozpoczyna się przebudowa dworca w Raciborzu. Będzie kosztować ponad 30 mln zł

pzez Damian

W pierwszej połowie 2024 r. podróżni korzystający z raciborskiego dworca kolejowego mają być obsługiwani w gruntownie przebudowanym pochodzącym z lat 70 obiekcie. Realizacja inwestycji o wartości ponad 30 mln zł brutto właśnie się rozpoczyna – umowa z wykonawcą została podpisana.

Jaki ma być nowy dworzec w Raciborzu?

Funkcjonalnie zaprojektowana przestrzeń, taras nad wejściem głównym, kubistyczna bryła i nowocześnie urządzone wnętrza oraz zielone ściany na elewacji” – tak opisuje go spółka PKP, odpowiedzialna za przeprowadzenie inwestycji. I dodaje: „Budynek będzie składał się z trzech funkcjonalnie połączonych ze sobą segmentów. Elewacja dworca zyska nowoczesny i nieco industrialny wygląd. W fasadzie zaprojektowano wielkopowierzchniowe przeszklenia mające na celu doświetlenie wnętrz budynku. Na parterze, pomiędzy witrynami, zdecydowano się na druciane okładziny elewacyjne, natomiast na piętrze przestrzenie pomiędzy nim wypełni cegła klinkierowa”. Uroku całej budowli ma dodać zdobienie fasady w centralnej części elementami z blachy corten, przypominającej pordzewiały materiał, nadający industrialnego charakteru. W górnej części umocowany zostanie zegar z podświetlaną nazwą dworca. Jedna ze ścian obiektu będzie żywa i zielona – ma z niej wyrastać blisko 500 roślin siedmiu gatunków.

W budynku dworcowym (o zmniejszonej kubaturze) znajdzie się hol i poczekalnia, czyli przestrzeń dla podróżnych, a w nich standardowe wyposażenie – ławki, gabloty z rozkładami jazdy, tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz oświetlenie. Obok przewidziano parking na 26 rowerów oraz stację do naprawy jednośladów. Nieduży parking samochodowy będzie ulokowany przy południowej stronie obiektu. Na piętrze w części budynku zaprojektowano tzw. poczekalnię letnią, czyli taras widokowy będący otwartą zadaszoną z zielenią i małą architekturą.

W budynku przewidziano też pomieszczenia gminne, biura spółek kolejowych, lokale handlowo-usługowe oraz strefę kultury, za którą ma odpowiadać lokalny samorząd.

Zgodnie z obecnymi standardami panującymi na kolei, obiekt ma być dostosowany do potrzeb osób niewidomych lub niedowidzących oraz mających problemy z poruszaniem się.

Autor: Agata Sumara
Fot. PKP SA

Może Ci się spodobać

1 komentarzy

Dominika 27 lipca 2022 - 15:05

A gdzie zieleń? Dalej betonujemy miasta? Kawałek trawnika nie zmieni tego.

Odpowiedz

Zostaw komentarz