Podczas RailFreight Summit 2023 Jakub Kapturzak – wicedyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury poinformował, że Ministerstwo Finansów wyraziło zgodę na finansowanie inwestycji w Małaszewiczach w wysokości 3,8 mld zł (820 mln euro). Dzięki rozbudowie terminala nazywanego bramą Nowego Jedwabnego Szlaku, jego przepustowość ma zostać podwojona.
Blisko 4 lata temu Jakub Kapturzak deklarował, iż modernizacja Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze nie jest uzależniona od dostępności środków unijnych. Okazuje się, że obecnie słowa te mogą mieć odzwierciedlenie w rzeczywistości.
„Dziś mogę potwierdzić, że Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad projektem ustawy w tej sprawie. Został on zaakceptowany przez Radę Ministrów i jest aktualnie w Sejmie. Spodziewamy się, że zostanie zatwierdzony jeszcze przed startem wyborów” – zaznacza Jakub Kapturzak, wicedyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury.
Niestety kwota finansowania najprawdopodobniej nie wystarczy na zrealizowanie całego projektu modernizacji Małaszewicz. Powodem zaistniałej sytuacji mają być rosnące koszty m.in. paliw, energii i materiałów.
„W momencie zatwierdzania tego projektu szacunkowe koszty kształtowały się na poziomie 800 mln euro, teraz wzrosły do 1 mld euro” – wyjaśnia Jakub Kapturzak.
Aktualnie nie wiadomo, czy uda się pozyskać pozostałe środki, które są potrzebne do zrealizowania całej inwestycji. Wicedyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury zaznaczył, że być może Rada Ministrów zatwierdzi dodatkowe finansowanie rozbudowy Małaszewicz. W momencie, gdy parlament nie wyrazi na to zgody, to koszty te będzie musiał pokryć terminal w Małaszewiczach – „w takiej sytuacji PKP Polskie Linie Kolejowe mogą podjąć rozmowy, by podzielić je między terminale” – dodał Jakub Kapturzak.
O rozbudowie Małaszewicz
Modernizacja infrastruktury w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze to projekt, który jest przedmiotem dyskusji od wielu lat. Niestety po wybuchu wojny na Ukrainie Unia Europejska podjęła decyzję o wstrzymaniu środków finansowych dla tego zadania.
Terminal Małaszewicze to jeden z kluczowych punktów logistycznych na mapie Europy, który jest nazywany bramą Nowego Jedwabnego Szlaku łączącego Europę z Chinami na granicy polsko-białoruskiej. Wolumen przewozów w ramach NJS nieustannie rośnie, a rejon Małaszewicz jest uważany za wąskie gardło dla kolejowego ruchu towarowego. Rozbudowa portu to przedsięwzięcie o bardzo dużym znaczeniu dla polskiej gospodarki. Pozwoli m.in. na dalszy rozwój okolicznych regionów oraz handlu w całej Polsce.
O inwestycji w Małaszewiczach pisaliśmy m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.
Autor: Damian Malesza
Fot. materiały własne