Sektorkolejowy » Przetarg na tory i sieć trakcyjną. W grze nawet 200 mln euro

Przetarg na tory i sieć trakcyjną. W grze nawet 200 mln euro

pzez Damian

Wiosną tego roku ogłoszony zostanie przetarg na tory i sieć trakcyjną dla tunelu Fehmarnbelt, który w 2029 r. połączy Danię i Niemcy. Będzie to najdłuższy na świecie podmorski tunel zanurzony. W części przeznaczonej do obsługi ruchu kolejowego zainstalowana zostanie najnowocześniejsza i energooszczędna sieć trakcyjna dla pociągów poruszających się z prędkością nawet 200 km/godz. 

O wiosennym przetargu wartym nawet 200 mln euro informuje Femern A/S, spółka powołana do prowadzenia projektu, w ramach którego powstanie 18-kilometrowy tunel do obsługi ruchu kolejowego i samochodowego pomiędzy duńską wyspą Lolland a niemiecką – Fehmarn.

Skąd taka kwota? Jak podaje Femern, niedawno przeprowadzono szeroko zakrojone badania rynku, aby upewnić się, że przygotowywana dokumentacja przetargowa odzwierciedla najnowsze know-how w tej dziedzinie.

Daliśmy potencjalnym oferentom szansę przedstawienia swojego know-how, co spotkało się z uznaniem wielu głównych graczy na rynku. Dało nam to również cenną wiedzę, którą obecnie przetwarzamy, aby zapewnić, że przetarg będzie tak dobrze przygotowany, jak to możliwe i że po otwarciu otrzymamy oferty, które pozwolą nam „stworzyć” kolej energooszczędną i przyjazną środowisku naturalnemu” – mówi Kirsten Christensen, przedstawicielka spółki Femern.

Przedmiotem postępowania będzie wyposażenie dla 25-kilometrowej dwutorowej linii, która umożliwipociągom poruszanie się z prędkością 200 km/godz. Sam przetarg zostanie ogłoszony wiosną 2023 r., a zwycięzcę kontraktu poznamy wiosną 2025 r.

Gdy w 2029 r. zostanie tunel zostanie udostępniony dla ruchu, będzie stanowił „zielony skrót” dla kolejowego transportu towarów i pasażerów. Podróż koleją przez tunel zajmie tylko 7 minut i pozwoli unikając 160-kilometrowego objazdu.

Poza prowadzaniem linii kolejowej, w zanurzonym w wodach Morza Bałtyckiego tunelu zbudowana zostanie także linia do obsługi ruchu samochodowego – w tym celu powstaną cztery pasy autostradowe (po dwa w każdym kierunku). Podróż samochodem przez tunel zajmie 10 min, a dopuszczalna prędkość, z którą będą mogły się poruszać, to 110 km/godz.

Tunel zostanie ułożony w morskim dnie z 79 segmentów z betonu zbrojonego. Jeden element będzie miał wymiary: 217 m długości, 42 m szerokości i 10 m wysokości, a jego waga to około 73 tys. ton. Dodatkowo w całej tunelowej konstrukcji zabudowanych zostanie 10 mniejszych segmentów.

Autor: Agata Sumara
Fot. Femern A/S

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz