Linia kolejowa z Iraku do Turcji zaczyna nabierać kształtu, chociaż na razie tylko na papierze. Według irackiego ministerstwa transportu projekt trasy został ukończony. Linia kolejowa o długości 1175 km ma prowadzić od południowego portu Faw w Iraku do tureckiego portu Mersin nad Morzem Śródziemnym. W przyszłości odegra bardzo ważną rolę w transporcie towarów, chociaż linią tą mają się również przemieszczać pociągi pasażerskie.
Z doniesień irackiego ministerstwa transportu wynika, że chce rozpocząć budowę nowej linii z początkiem 2024 r. Obecnie zajmuje się studiowaniem projektu, który powierzono koncernowi Alstom – podaje serwis informacyjny Zawya, na który powołuje się portal railfreight.com.
Nowe połączenie kolejowe z sąsiednią Turcją może zupełnie zmienić pozycję Iraku na mapie transportowej, ponieważ powstanie droga lądowa dla towarów z południowego wschodu w kierunku Europy. Aby jeszcze bardziej wzmocnić swoją pozycję, Irak obecnie inwestuje także w rozbudowę portu Faw, który ma się stać jednym z największych terminali kontenerowych na świecie.
Blisko 1200-kilometrowa linia kolejowa będzie przebiegać przez Basrę, Diwaniję, Nadżaf, Karbalę i Mosul do granicy z Turcją. W projekcie założono połączenie dwutorowe do obsługi składów pasażerskich i towarowych. Linia ma być zelektryfikowana i dostępna do podróży pociągów przy dużych prędkościach. W irackich planach jest również ponowne otwarcie odcinka z Mosulu do tureckiego miasta Gaziantep oddalonego o 300 km od Mersin. Linia ta była kilkakrotnie bombardowana w wyniku działań wojennych i jest nirdrożna od 2010 r.
W przypadku transportu ładunków koleją założono, że początkowa zdolność przewozowa pozwoli na transport 3,5 mln kontenerów i 22 mln ton ładunków masowych rocznie. Docelowo wartości te mają wzrosnąć odpowiednio do 7,5 mln kontenerów i 33 mln ton rocznie. Przepustowość szybkiego pociągu pasażerskiego to początkowo 13,8 mln pasażerów rocznie.
Terminal Grand Faw znajduje się w odległości około 100 km na południe od Basry. Do 2028 r. nowy obiekt ma obsłużyć 36 mln ton kontenerów i 22 mln ton suchego ładunku masowego. Połączenie z portem powinno umożliwić transport towarów z wykorzystaniem od 80 do 90 par pociągów dziennie. Pierwsza faza projektu polegającego na rozbudowie portu została zakończona w 2021 r. Druga, która potrwa do 2025 r., obejmie budowę terminala kontenerowego oraz dużych tuneli podmorskich łączących pobliski, płytszy port Umm Qasr. Ten projekt, o wartości ponad 2,5 mld euro, realizuje od 2020 r. koreańska firma Daewoo Engineering and Construction. Trzecia i ostatnia faza przedsięwzięcia obejmie budowę około 100 miejsc do cumowania kontenerowców.
Lądowy transport towarowy z południa na północ nabiera coraz większego znaczenia. „Rośnie znaczenie Indii jako kraju eksportowego. Świadczy o tym wzrost zainteresowania Międzynarodowym Korytarzem Transportowym Północ-Południe (INSTC), który biegnie z Bombaju do Rosji. Jednak region pomiędzy nimi nie jest wolny od zawirowań. Trasa tranzytowa przez Iran i Azerbejdżan wciąż nie jest pewna, a biorąc pod uwagę powstanie niepokojów na Kaukazie, jest mało prawdopodobne, aby ta trasa tranzytowa została szybko uruchomiona” – podaje portal railfreight.com.
Autor: Agata Sumara
Fot. Siemens Mobility