W czerwcu weszły w życie przepisy, dzięki którym ochroną prawną przewidzianą dla funkcjonariusza publicznego zostają objęci pracownicy związani z transportem publicznym, w tym z ruchem kolejowym. Zmiany, które dotyczą m.in. maszynistów i drużyn konduktorskich mają przyczynić się do podniesienia bezpieczeństwa pracowników związanych z transportem publicznym.
Od 9 czerwca obowiązują nowe przepisy ustawy o transporcie kolejowym i ustawy o publicznym transporcie zbiorowym w zakresie kolejnictwa. Nadały one ochronę przewidzianą dla funkcjonariusza publicznego na zasadach określonych w kodeksie karnym, tj. podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych. Ochrona obejmie następujące stanowiska:
- maszynista,
- prowadzący pojazdy kolejowe,
- dyżurny ruchu,
- nastawniczy,
- zwrotniczy,
- kierownik pociągu,
- ustawiacz,
- manewrowy,
- rewident taboru,
- automatyk,
- toromistrz,
- dróżnik przejazdowy,
- konduktor,
- pracownicy obsługi technicznej i utrzymania porządku wchodzący w skład obsady pociągu.
Nowe przepisy oznaczają, że osoby pracujące w wymienionych zawodach będą traktowane jak funkcjonariusze publiczni podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych (na podstawie art. 222 i 223 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks Karny), w przypadku naruszenia ich nietykalności cielesnej, czynnej napaści lub znieważenia. W ten sposób zaostrzona została odpowiedzialność karna osób dopuszczających się takich czynów.
Wprowadzenie zmian ma na celu przede wszystkim podniesienie poziomu bezpieczeństwa osób pracujących w transporcie publicznym. Ważny w tej kwestii jest wzrost świadomości społeczeństwa co do tego, jak kluczowe dla jego prawidłowego funkcjonowania są osoby odpowiedzialne za transport publiczny.
Źródło: UTK
Fot. KD