Belgrad powierzył realizację strategicznego projektu metra chińskiemu koncernowi. We wtorek 10 grudnia br. przedstawiciele serbskiego rządu oraz władz stolicy sfinalizowali umowę z Power China na wykonanie pierwszego etapu budowy systemu kolei podziemnej.
Kontrakt o wartości 720 mln euro obejmuje kompleksowe prace projektowe, przygotowanie terenu pod inwestycję oraz zakup specjalistycznych maszyn TBM (Tunnel Boring Machine) niezbędnych do drążenia tuneli. To kolejny przykład rosnącej obecności chińskich przedsiębiorstw w sektorze infrastrukturalnym Europy Południowo-Wschodniej.
Według Darko Gliszicia – ministra inwestycji publicznych Serbii, pełniącego jednocześnie obowiązki ministra budownictwa, transportu oraz infrastruktury, docelowa sieć metra ma objąć 3 linie przebiegające przez 9 dzielnic Belgradu.
Andreja Mladenović, dyrektor przedsiębiorstwa publicznego odpowiedzialny za realizację inwestycji, potwierdził, że pierwsza część systemu metra ma zostać oddana do eksploatacji w 2030 r.
Blisko 100 lat starań o budowę metra
Co istotne z perspektywy historycznej, obecna realizacja jest zwieńczeniem niemal stuletnich starań o budowę metra w Belgradzie. Pierwsze koncepcje systemu kolei podziemnej powstały jeszcze w latach 20. i 30. XX wieku, gdy miasto pełniło funkcję stolicy Królestwa Serbów, Chorwatów i Słoweńców (przemianowanego następnie na Królestwo Jugosławii). Współczesny projekt techniczny został opracowany w 2011 r. przez francuskie biuro projektowe Egis.
Chińczycy coraz odważniej eksplorują europejski sektor budowlany
Wybór przedsiębiorstwa z Chin jako wykonawcy strategicznej inwestycji infrastrukturalnej staje się powszechnym zjawiskiem. Europejskie podmioty coraz częściej przegrywają batalię z chińską konkurencją w postępowaniach przetargowych na realizację kluczowych projektów transportowych.
Realizacja belgradzkiego metra będzie sprawdzianem możliwości technicznych i organizacyjnych Power China na europejskim rynku infrastrukturalnym.
Autor: Damian Malesza
Fot. Zdjęcie poglądowe – Metro Warszawskie
Sprawdź także:
- Podłęże–Piekiełko: Pierwsza tarcza TBM płynie do Polski
- Ogromna maszyna TBM z Chin będzie wykorzystana do wydrążenia tunelu na linii kolejowej nr 104