Sektorkolejowy » Ogromna maszyna TBM z Chin będzie wykorzystana do wydrążenia tunelu na linii kolejowej nr 104

Ogromna maszyna TBM z Chin będzie wykorzystana do wydrążenia tunelu na linii kolejowej nr 104

pzez Damian

Do Polski trafi drogą morską, a następnie – na południe kraju lądową. Zostanie wykorzystana do prac na linii kolejowej łączącej Chabówkę i Nowy Sącz – na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany. Specjalistyczna maszyna TBM (ang. tunnel boring machine) wydrąży najdłuższy tunel kolejowy w Polsce (o długości 3,8 km) pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka. Działania te zostaną zrealizowane w ramach inwestycji o wartości 1,93 mld zł netto. Za jej wykonanie odpowiada konsorcjum firm Budimex, Gülermak Air ‎Sanayi Inşaat ve ‎Taahhüt oraz Gülermak.

Zgodnie z planem drążenie najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce ma rozpocząć się w połowie 2025 r. Cały proces potrwa 10 miesięcy. Wewnątrz zostanie wykonana zabudowa żelbetowa. Średnica tarczy maszyny TBM z Chin wynosi ok. 10 m – dla tunelu głównego, a dla ewakuacyjnego 4 m. Według szacunków działania w tym zakresie pochłoną aż 750 mln zł.

Ta inwestycja jest częścią większego projektu, który nie tylko skróci czas podróży i sprawi, że te połączenia będą efektywne, ale znacznie zwiększy pole manewru dla przewoźników, dla ruchu aglomeracyjnego, tak aby wreszcie można było z Krakowa do Nowego Sącza i z Nowego Sącza do Krakowa dostać się w 60 minut. To jest wspaniała wiadomość dla wszystkich, którzy chcą się przemieszczać między tymi dwoma miastami, upatrując swojej szansy w komunikacji kolejowej. Powstanie tu najdłuższy tunel w Polsce, nie tylko kolejowy, ale także w odniesieniu do tuneli drogowych. Mamy przed sobą historyczną inwestycję. Ja z wielką nadzieją czekam na uruchomienie i zakończenie tego projektu, ponieważ to będzie przykład dla inwestycji w całym kraju” – mówił kilka miesięcy temu Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Jak informuje spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK), aktualnie trwa kompletowanie wszystkich niezbędnych dokumentów i projektów technologicznych. Ponadto wykonawca inwestycji musi zająć się przygotowaniem projektów tymczasowej organizacji ruchu, które umożliwią sprawne przetransportowanie maszyny na miejsce docelowe.

Przedsięwzięcie jest finansowane z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Zakres inwestycji obejmuje m.in. modernizację i elektryfikację odcinka o długości 12,5 km oraz prace przy 10. Wiaduktach oraz 12. mostach. Ponadto przejazdy kolejowo-drogowe zostaną zastąpione bezkolizyjnymi skrzyżowaniami. Wszystkie działania mają zakończyć się w drugiej połowie 2026 r.

Więcej informacji o tej inwestycji PKP PLK można znaleźć:

Autor: Damian Malesza
Fot. PKP PLK

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz