Sektorkolejowy » Pomorze Zachodnie odebrało ostatni z zamówionych pociągów z rodziny Impuls

Pomorze Zachodnie odebrało ostatni z zamówionych pociągów z rodziny Impuls

pzez DamianM

Województwo zachodniopomorskie odebrało ósmy elektryczny zespół trakcyjny (EZT) wyprodukowany przez nowosądecki Newag, finalizując projekt o wartości 261,4 mln zł brutto. Flota regionalna liczy obecnie 72 pociągi. Jej znaczną część stanowią pojazdy z rodziny Impuls – 42 w wersji elektrycznej oraz 12 dwunapędowych. W 2024 r. z kolei regionalnej skorzystało ponad 8 mln pasażerów – najwięcej od dekady. Samorząd zapowiada już kolejne zamówienia na minimum 3, a potencjalnie nawet 10 składów.

Naszą zachodniopomorską aspiracją jest, abyśmy byli najbardziej przyjaznym dla kolei regionalnych województwem. Zachęcamy mieszkańców do korzystania z tej formy transportu, dlatego tak ważny jest regularny zakup taboru. Przyjechał do nas ostatni z zamówionych pojazdów. To ósmy taki pociąg, a łącznie mamy już 72 nowoczesne składy. To najnowocześniejsza flota w Polsce. Jesteśmy ekologiczni i oszczędni. Dziękuję za dotychczasową współpracę naszemu zachodniopomorskiemu zakładowi Polregio, bo aby sprzęt spełniał swoją rolę, musi być dobrze użytkowany i serwisowany – podkreślał Olgierd Geblewicz, marszałek woj. zachodniopomorskiego.

Nowe pojazdy osiągają prędkość 160 km/h i oferują 154 miejsca siedzące, 36 uchylnych oraz 273 stojące. Standardowe wyposażenie obejmuje klimatyzację, Wi-Fi, dwie toalety i systemy bezpieczeństwa. Każdy skład dysponuje 16 stanowiskami rowerowymi (wcześniej 10) oznaczonymi fluorescencyjnymi piktogramami dla lepszej widoczności po zmroku. Dla osób na wózkach przewidziano 2 dedykowane miejsca w członach skrajnych.

Pociągi przyjazne wszystkim pasażerom

Pociągi wyposażono w defibrylatory, monitoring wewnętrzny oraz system intercomów łączący pasażerów z maszynistą. Pojazdy dysponują stacjonarnymi rampami oraz lekkimi, rozkładanymi wersjami do obsługi niskich peronów. Nowością jest 16 szerszych foteli przeznaczonych m.in. dla kobiet w ciąży i osób z niepełnosprawnościami, a także wydzielona przestrzeń dla pasażerów z psami asystującymi.

Szczególną uwagę poświęcono osobom ze spektrum autyzmu. W jednej części składu zaprojektowano podwyższone miejsca ze specjalną okleiną na szybach i planszówką o stonowanej kolorystyce na blacie stolika. Obsługa może przygasić oświetlenie w tej strefie, zapewniając spokojniejsze warunki podróży.

Rozwój infrastruktury oraz kadry

Do września 2026 r. powstanie ekologiczna myjnia dla pojazdów obsługujących coraz dłuższe trasy, sięgające m.in. Bydgoszczy. Pociągi z logo Pomorza Zachodniego wykonują nawet 270 kursów dziennie, przewożąc tysiące pasażerów.

Mamy sporo nowych, doskonale wyposażonych pociągów, dlatego dodatkowo do września 2026 r. wybudujemy dla nich ekologiczną myjnię. Pociągi jeżdżą na coraz dłuższych trasach, nawet do Bydgoszczy, zatem kolejna inwestycja się przyda. Warto także zwrócić uwagę na naszą kadrę. Zespół naszych maszynistów jest młody, a średnia wieku wynosi 41 lat – powiedział Andrzej Chańko, dyrektor zachodniopomorskiego oddziału POLREGIO.

Projekt sfinansowano ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO), który pokrył 84% kosztów kwalifikowanych (178,5 mln zł). Samorząd przygotowuje przetarg na kolejne składy – minimalnie 3, a przy pozyskaniu środków zewnętrznych nawet 8-10 pojazdów. Decyzja ta uwzględnia nie tylko obecne potrzeby, ale także przyszłe uruchomienie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej (SKM), wymagające dodatkowych rezerw taborowych.

Fot. UMWZ

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz