Perspektywy rozwoju infrastruktury transportowej łączącej Polskę i Słowację to główny temat rozmów ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka z ministrem transportu Słowacji Jozefem Rážem. Spotkanie ministrów odbyło się w ramach wizyty delegacji polskiej w Bratysławie z udziałem wicepremiera, ministra obrony narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza.
Słowacja posiada drugą co do długości granicę państwową z Polską (541 km). Tworzy ją niemal na całej długości górskie pasmo Karpat, w tym Beskidów i Tatr, które stanowią naturalną barierę utrudniającą rozwój infrastruktury transportu. Pomimo stałych postępów w tych kwestiach, nadal istnieją liczne ograniczenia w ruchu pojazdów przez granicę.
Omawiając połączenia drogowe we wzajemnych relacjach, minister infrastruktury Dariusz Klimczak potwierdził, że nadal najistotniejsze pozostają zadania harmonizacji prowadzonych inwestycji drogowych o transgranicznym charakterze. Dotyczy to przede wszystkim ciągów drogowych: S1-D3 w korytarzu transportowym „Bałtyk – Adriatyk” oraz S19-R4 w korytarzu transportowym „Bałtyk – Morze Czarne – Morze Egejskie”.
Jednym z najważniejszych tematów naszych rozmów była kontynuacja budowy drogi, która po stronie polskiej nosi nazwę S1. Dostałem deklarację od mojego odpowiednika słowackiego, że jeszcze w tym roku ogłoszony zostanie tam przetarg na trzeci, ostatni odcinek drogi D3. Nasza S1, której budowa zakończy się w roku 2026, będzie miała kontynuację po stronie słowackiej w roku 2029. Niezwykle ważną drogą z punktu widzenia Polski i Słowacji jest też droga S19 i jej kontynuacja po stronie słowackiej, aż do Koszyc – R4. Uzyskałem deklarację, że realizacja drogi po słowackiej stronie także jest wpisana do rządowych priorytetów – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Omawiając zagadnienia transportu kolejowego, ministrowie przeanalizowali możliwości i plany poprawy połączeń na trasie Czechowice Dziedzice – Zwardoń, dzięki czemu transport kolejowy skutecznie pobudzałby rozwój gospodarczy pogranicza polsko-słowackiego, a także możliwości szlaku biegnącego przez Muszynę – Plaveč, łączącego Kraków i Rzeszów z Preszowem i Koszycami. Ministrowie zgodzili się, że celowe jest opracowanie wspólnego, nowego układu połączeń kolejowych po przeprowadzeniu stosownych inwestycji po obu stronach, które podniosą jakość tych połączeń i ich konkurencyjność względem transportu drogowego.
Rozmawiając o inwestycjach w połączenia kolejowe, mówiliśmy o trzech korytarzach, ale jeden z nich jest tu szczególnie istotny. Mamy wielki projekt za 3,5 mld zł, finansowany z KPO, między Krakowem a Nowym Sączem. Jest on także bardzo istotny z komunikacyjnego punktu widzenia dla strony słowackiej. Zgodziliśmy się ponadto z moimi odpowiednikami, że pora nadrobić stracony czas i zniwelować dysproporcję w transporcie kolejowym i drogowym między naszymi państwami. Umówiliśmy się też, że wspólnie będziemy zabiegać o środki europejskie na finansowanie projektów kolejowych w nowych ramach finansowych. Z satysfakcją też przyjąłem zainteresowanie strony słowackiej budową CPK i KDP w Polsce, które to inwestycje zmienią architekturę transportową w Europie Środkowej – powiedział minister Dariusz Klimczak.
Minister ponadto zaznaczył, że temat efektywności finansowania transportu po 2027 r. będzie jednym z priorytetów polskiej prezydencji w Radzie UE w nadchodzącym roku.