Sektorkolejowy » Inwestycja Kombud Group w nowoczesny zakład produkcji urządzeń sterowania ukończona

Inwestycja Kombud Group w nowoczesny zakład produkcji urządzeń sterowania ukończona

pzez Damian

70 mln złotych wyniosła wartość inwestycji sfinalizowanej przez Kombud Group. W ciągu czterech ostatnich lat uruchomiony został jeden z najbardziej nowoczesnych zakładów produkcji urządzeń sterowania ruchem kolejowym w Europie. W hali produkcyjnej o powierzchni ok. 5000 m2 nastąpiła symboliczna prezentacja urządzeń sterowania, które kontrolują ruch pociągów na ponad 300 stacjach w całej Polsce. Jednocześnie inżynierowie Kombud Group zaprezentowali rozwiązania ETCS. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom polskich inżynierów wdrożenie ETCS poziomu L1 Limited Supervision umożliwi podniesienie bezpieczeństwa na całej sieci kolejowej, przy niskich kosztach inwestycji.

Polska jest od dawna postrzegana przez naszych sąsiadów z Europy Środkowej jako jeden z liderów transformacji. Przedsiębiorczość, ciężka praca oraz wysoki poziom edukacji pozwoliły nam w niektórych obszarach dogonić gospodarkę krajów Europy Zachodniej. Jesteśmy dumni z poziomu, który osiągnęła nasza gospodarka i przemysł kolejowy. Wierzymy w nasze rozwiązania, kulturę pracy oraz determinację i talent naszych inżynierów. Chcemy wykorzystać szansę, którą stwarza potencjał zbudowany na polskim rynku do wejścia na rynki zagraniczne – mówi Anna Szczygielska, członek zarządu Kombud Group S.A.

Jednym z rozwiązań przygotowanych przez Kombud Group jest system ETCS L1 Limited Supervision. Pozwala on zarządcom infrastruktury zastąpić wycofywane systemy klasy B. Jednocześnie rozwiązanie to jest tańsze niż ETCS poziomu drugiego, łatwiejsze do wdrożenia i nie wymaga instalacji sieci GSM-R. Istotną zaletą ETCS L1 LS jest również możliwość realizacji inwestycji na niemal każdym systemie w Europie – elektrycznym, komputerowym a nawet mechanicznym. Limited Supervision w wariancie rekomendowanym przez zespół producentów powołany przez SITK RP ogranicza skutki przejechania przez maszynistów sygnału „Stój”.

Mamy gotowy system stacyjny dla Słowacji i prowadzimy prace z naszymi partnerami nad jego wdrożeniem na słowackim rynku. Interesują nas również rynki ukraiński oraz rumuński, gdzie dla wybranych systemów i konfiguracji jesteśmy gotowi z rozwiązaniami do dalszego dialogu z zarządcami w celu przygotowania odpowiedniej dokumentacji. Na inne rynki w pierwszej kolejności zamierzamy dostarczać komponenty sterowania ruchem kolejowym takie jak napędy zwrotnicowe czy semafory oraz komponenty ETCS zgodne z europejskimi zasadami interoperacyjności. Zagraniczni klienci są również zainteresowani systemami przejazdowymi. Wyzwaniem są jednak nadal wysokie bariery wejścia na wybrane rynki – obserwujemy w tym zakresie brak równowagi w stosunku do zagranicznych dostawców na polskim rynku – mówi Szymon Kniaź, dyrektor ds. międzynarodowych Kombud Group S.A.

W latach 2020 – 2024 spółki tworzące dzisiaj Kombud Group zainwestowały 70 mln złotych. Pierwszy etap inwestycji nastąpił w 2020 roku w Radomiu, kiedy wybudowana została hala produkcyjna, do której sukcesywnie przeniesiona została produkcja urządzeń. Ostatni fragment hali magazynowej o powierzchni ok. 300 m2 powstał w 2024 roku po usunięciu kolizji z linią energetyczną. W głównym zakładzie może równolegle powstawać 8 systemów przejazdowych tygodniowo oraz 6-10 stacyjnych systemów komputerowych, komputerowe nakładki na urządzenia przekaźnikowe oraz urządzenia zasilania stacyjnego. W zależności od liczby możliwych przebiegów na stacji czas testowania urządzeń dla danej stacji trwa nawet kilka miesięcy. W celu osiągnięcia maksymalnej efektywności energetycznej oraz zmniejszenia negatywnego oddziaływania na środowisko budynki zostały wyposażone w system inteligentnego zarządzania energią, panele fotowoltaiczne o mocy 200kW i magazyn energii 60kW.

Blisko 2500 m2 liczy otwarty w 2022 roku w Młodocinie Mniejszym zakład RWT, spółki kontynuującej tradycje Radomskiej Wytwórni Telefonów. Powstają tam kontenery telekomunikacyjne z automatycznym systemem gaśniczym i klimatyzacją, a także sygnalizatory i inne urządzenia przytorowe. Zrobotyzowana linii produkcji balis oraz laboratorium R&D zostały zostały otwarte w Warszawie w 2023 roku. Łącznie powierzchnia biurowa oraz zakładów produkcyjnych wynosi ponad 22 000 m2, czyli więcej niż trzy boiska piłkarskie.

Kombud Group S.A. łączy dynamiczne firmy dostarczające rozwiązania cyfrowe dla branży infrastruktury krytycznej i przemysłu. Spółka powstała w wyniku połączenia Zakładów Automatyki Kombud – wiodącego krajowego producenta systemów sterowania ruchem kolejowym oraz Rail-Mil Group, polskiej firmy działającej w obszarze elektroniki i automatyki przemysłowej. Połączony potencjał technologiczny i kapitałowy stawia Grupę w gronie liderów na rynku sterowania ruchem kolejowym w Europie Środkowej.

Przez 33 lata działalności Kombud Group zrealizował ponad 300 systemów stacyjnych dla kolei i metra oraz ponad 2000 systemów zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych. Komputerowe systemy Kombudu obsługują ruch na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK), stacjach warszawskiego węzła kolejowego, Linii Hutniczej Szerokotorowej a także obydwu liniach warszawskiego Metra. Ponad 550 pracowników, w tym 330 inżynierów tworzy, patentuje i wdraża nowoczesne rozwiązania przeznaczone dla metra i kolei, w oparciu o europejskie standardy ERTMS oraz ETCS. Należący do Grupy Rail-Mil Computers jest producentem systemu rmCBTC®, który pozwala na autonomiczny ruch pociągów oraz m.in. eurobalis, programatorów, koderów LEU oraz innych podzespołów elektronicznych.

Źródło: Informacja prasowa

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz