Do Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) wpłynął wniosek czeskiego prywatnego przewoźnika kolejowego RegioJet, który stara się o obsługę pasażerskiego połączenia na trasie pomiędzy stacjami Kraków Główny i Gdynia Główna. Na trasie tego połączenia miałaby się również znaleźć Warszawa.
Jak podaje UTK, RegioJet chce świadczyć usługę przewozu pasażerów przez pięć lat – od 11 grudnia 2022 r. do 11 grudnia 2027 r., realizując codziennie dziewięć kursów w obie strony. Do obsługi tych połączeń mają być wykorzystane składy liczące 6–10 wagonów pasażerskich.
UTK sprawdzi, czy RegioJet nie zaburzy równowagi ekonomicznej
Przez miesiąc Urząd będzie oczekiwał na wnioski o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej. Tego rodzaju wniosek może złożyć przewoźnik obsługujący kursy na trasie, na której chcą operować Czesi. Przeprowadzenie analizy ekonomicznej ma na celu sprawdzenie, czy tzw. równowaga ekonomiczna umowy o świadczenie usług publicznych nie zostanie zagrożona. A zagrożona mogłaby być wówczas, kiedy nowa usługa negatywnie wpływałaby na zyski podmiotu świadczącego usługi w tym samym zakresie.
Wniosek został złożony przez czeskiego przewoźnika 10 czerwca br., a informacja na ten temat pojawiła się na stronie internetowej UTK 2 sierpnia. Jak tłumaczy Urząd, „Przewoźnik został wezwany do uzupełnienia braków o charakterze formalnym w celu umożliwienia organowi regulacyjnemu przeprowadzenie wszystkich niezbędnych czynności w przedmiotowym postępowaniu administracyjnym. 30 lipca 2021 r. Przewoźnik uzupełnił braki, a tym samym spełnił wymogi prawne niezbędne do opublikowania wersji jawnej powiadomienia w sprawie uruchomienia nowego połączenia”.
Źródło zdjęcia: www.slovakia.travel