Sektorkolejowy » Podłęże-Piekiełko: Jest kolejny przetarg na modernizację linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz

Podłęże-Piekiełko: Jest kolejny przetarg na modernizację linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz

pzez Damian

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na modernizację 15-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 104, obejmującego trasę Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka). Inwestycja, szacowana na ponad 750 mln zł, jest kluczowym etapem projektu „Podłęże-Piekiełko”, mającego na celu usprawnienie komunikacji w Małopolsce oraz skrócenie czasu podróży do Zakopanego i Nowego Sącza.

W ramach prac planowana jest budowa nowych peronów na przystankach Raba Niżna i Mszana Dolna Marki oraz modernizacja stacji Mszana Dolna. Zmodernizowane i zelektryfikowane tory umożliwią pociągom pasażerskim poruszanie się z prędkością do 120 km/h. Ze względu na górzysty teren, projekt przewiduje budowę 66 obiektów inżynieryjnych, w tym 14 mostów i 5 wiaduktów. Dodatkowo, dla zwiększenia bezpieczeństwa, zmodernizowanych zostanie 11 przejazdów kolejowo-drogowych, a 16 z nich zostanie zastąpionych bezkolizyjnymi rozwiązaniami i nowymi drogami.

Prace na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna zostaną wznowione po wcześniejszym rozwiązaniu umowy z poprzednim wykonawcą z powodu opóźnień. Plac budowy został zinwentaryzowany i zabezpieczony, co umożliwia kontynuację inwestycji. Na odcinku Mszana Dolna – Fornale prace rozpoczną się od rozbiórki starych torów i przygotowania terenu pod nową infrastrukturę. PKP PLK planuje ogłoszenie kolejnych przetargów w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko” do końca 2025 roku, z planowanym zakończeniem całości inwestycji w ciągu pięciu lat.

Projekt „Podłęże-Piekiełko” obejmuje modernizację i elektryfikację 75 km linii Chabówka – Nowy Sącz oraz budowę 58 km nowej linii łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Celem inwestycji jest stworzenie nowego połączenia kolejowego między Krakowem a Podhalem i Sądecczyzną, co pozwoli na skrócenie czasu przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza do około 60 minut, a do Zakopanego do około 90 minut.

Warto dodać, że PKP PLK planuje w 2025 roku ogłoszenie postępowań przetargowych o łącznej wartości minimum 15 mld zł, z czego największe pojedyncze zadanie, dotyczące modernizacji odcinka Białystok – Ełk w ramach projektu Rail Baltica, będzie kosztowało 6 mld zł.

Fot. Sektorkolejowy

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz