Między Opolem Głównym a Opolem Zachodnim pociągi jeżdżą już po dwóch torach. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. usprawniła komunikację regionalną, międzywojewódzką i międzynarodową. Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach modernizacji linii Kędzierzyn-Koźle – Opole Zachodnie. Wartość projektu współfinansowanego z instrumentu unijnego CEF Łącząc Europę to 800 mln zł.
Pociągi między Opolem Głównym i Zachodnim jadą już nowych torach. Inwestycja sprzyja rozwojowi kolejowych podróżny regionalnych i dalekobieżnych. Codziennie na ważnej trasie, łączącej Dolny Śląsk i Opolszczyznę oraz wschód i zachód kraju, trasie kursuje ponad 100 pociągów.
Przebudowa drugiego toru, podobnie jak w przypadku pierwszej nitki, objęła także sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem oraz trzy mosty i cztery wiadukty. Obiekty położone są nad Młynówką, Odrą, Kanałem Ulgi oraz nad ulicami: Powstańców Śląskich, Krapkowicką, Suchodołem, Prószkowską.
Dzięki wykonanej inwestycji, kolejarze prowadzą ruch pociągów na stacji Opole z nowej nastawni, która zastąpiła stary obiekt. Dyżurni ruchu korzystają z nowoczesnych systemów i urządzeń komputerowych.
Przebudowa wiaduktów usprawniła kolejowe podróże i ruch drogowy
Przebudowa czterech wiaduktów kolejowych między Opolem Głównym a Zachodnim zwiększyła istotnie możliwości kolei. Prace wykonane przez PLK S.A. usprawnią również komunikację drogową. Taki efekt po zakończeniu prac drogowych da m.in. przebudowa wiaduktu na ul. Powstańców Śląskich. Kierowcy zyskają bezpieczniejszy i sprawniejszy przejazd – w miejscu jednokierunkowej, wąskiej ulicy będzie dwupasmowa droga z chodnikiem.
Przebudowę wiaduktu na ul. Krapkowickiej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują wspólnie z Miastem. Kolej zyskała sprawne i bardzo ważne ogniwo linii kolejowej, a w mieście – po wykonaniu robót przez samorząd – znacząco poprawi się komunikacja drogowa, m.in. będą mogły kursować autobusy.
Na trasie Opole Główne – Zachodnie pozostały do wykonania roboty drogowe. Ten zakres prac najbardziej zależy od warunków atmosferycznych. Zakończenie zadania planowane jest na marzec 2024 r.
Efekty inwestycji
Po inwestycji na odcinku Kędzierzyn Koźle – Opole Zachodnie korzyści z rozwoju ekologicznego transportu kolejowego zakładane są w skali regionu, kraju i Europy. To rozwój bezpiecznych podróży pociągami i zwiększenie konkurencyjności kolei. Poprawi się również komunikacja drogowa w obszarze Opola i w regionie. Wykonane prace ograniczą oddziaływanie kolei na środowisko. Montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym zwiększył poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.
Projekt: „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Opole Zachodnie” jest realizowany za 815,7 mln zł z udziałem środków unijnych CEF (Connecting Europe Facility – „Łącząc Europę”) w wysokości blisko 400 mln zł.