W ramach obchodzonego Europejskiego Roku Kolei 2021 specjalny pociąg „Connecting Europe Express” będzie przez kilka tygodni jeździł przez europejskie miasta. 2 września wyjechał z dworca kolejowego w Lizbonie, a 7 października dotrze do Paryża, gdzie skończy bieg. W Polsce pojawi się w kilku miastach, m.in. w Gdańsku na targach Trako, które odbędą się w dniach 21–24 września.
Na trasie pociągu w ciągu pięciu tygodni zaplanowano ponad 100 postojów w miastach i miasteczkach.
Dłuższy postój będzie miał miejsce w Lublanie, co jest symboliczne, ponieważ łączy prezydencję portugalską, słoweńską i francuską w Radzie Unii Europejskiej.
Mobilna konferencja o stanie i przyszłości kolei
Jak podaje Komisja Europejska (KE), na trasie pociągu planowane są różne wydarzenia. Z kolei „Entuzjaści kolei mogą również śledzić debaty odbywające się na pokładzie, a także konferencje na temat polityki infrastrukturalnej UE i roli transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), które będą transmitowane na żywo za pośrednictwem strony internetowej wydarzenia z Lizbony, Bukaresztu, Berlina i Bettembourga”.
Adina Vălean, komisarz ds. transportu, dodaje: „Kolej ukształtowała naszą bogatą, wspólną historię. Kolej to jednak również przyszłość Europy, nasz sposób na łagodzenie zmiany klimatu i zwiększanie ożywienia gospodarczego po pandemii w miarę budowy neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla sektora transportu. W najbliższych tygodniach pociąg „Connecting Europe Express” stanie się mobilną konferencją, laboratorium i forum debaty publicznej na temat tego, jak uczynić kolej preferowanym środkiem transportu zarówno dla pasażerów, jak i dla przedsiębiorstw”.
Jeden pociąg, a w zasadzie trzy pociągi
Tory w europejskich krajach różnią się w zależności od regionu. Z tego powodu na całej trasie w rzeczywistości będą jechać trzy pociągi – iberyjski, standardowy i bałtycki.
Jak tłumaczą pomysłodawcy, projekt ten „przypomina o braku interoperacyjności między niektórymi częściami europejskiej sieci kolejowej, ale będzie również dowodem bardzo dobrej współpracy między przedsiębiorstwami kolejowymi i zarządcami infrastruktury”.
Wagony na potrzeby tej podróży udostępniły różne europejskie firmy kolejowe. W wagonie dostarczonym przez węgierską spółkę Magyar Államvasutak (MAV) zorganizowana zostanie mobilna wystawa na temat istniejących technologii i innowacji poprawiających wygodę podróży koleją. Wagon konferencyjny zapewniony jest przez Société nationale des chemins de fer français (SNCF) z Francji. Dwa wagony do siedzenia udostępnili przewoźnicy z Niemiec – Deutsche Bahn (DB) i Szwajcarii – Schweizerische Bundesbahnen (SBB). Wagon restauracyjny jest z Włoch (Ferrovie dello Stato, FS), a sypialny z Austrii (Österreichische Bundesbahnen, ÖBB). Między Portugalią a Hiszpanią będzie jechał pociąg od operatora Renfe, a pociąg bałtycki obsłuży litewskie przedsiębiorstwo LTG.
Autor: Agata Sumara
Fot. news.gtp.gr