Sektorkolejowy » 80 km torów i sieci trakcyjnej na Śląsku do modernizacji

80 km torów i sieci trakcyjnej na Śląsku do modernizacji

pzez Adrian

Fragment Magistrali Węglowej zostanie wyremontowany na odcinku o długości ponad 80 km pomiędzy Nakłem Śląskim a Herbami Nowymi. Umowa na opracowanie dokumentacji projektowej została podpisana. Wynagrodzenie za te prace to 25 mln zł. Na razie nie wiadomo, kiedy realizowane będą prace budowlane.

Efektem planowanej modernizacji będzie sprawniejszy transport pasażerski i towarowy ze Śląska w kierunku Trójmiasta. Parametry techniczne infrastruktury poprawią się na tyle, że pociągi z pasażerami będą mogły osiągać prędkość do 140 km/godz., a składy towarowe – do 120 km/godz.

Na trasie zamontowane zostaną nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Nowe przejścia pod torami mają się pojawić na stacji Nakło Śląskie i Kalety. Przebudowanych lub wyremontowanych zostanie 56 obiektów inżynieryjnych. Zwiększenie bezpieczeństwa ma zapewnić przebudowa sześciu przejazdów kolejowo-drogowych.

Stacje i przystanki będą odnowione lub przebudowane (Nakło Śląskie, Tarnowskie Góry, Kalety, Boronów, Miasteczko Śląskie i Strzebiń). Nowy przystanek (Tarnowskie Góry Osada Jana) przewidziano między Nakłem Śląskim a Tarnowskimi Górami.

Umowa na opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania „LOT B – Prace na linii kolejowej 131 na odcinku Nakło Śląskie (km 29,000) – Kalina (km 66,800), realizowanego w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo” została zawarta pomiędzy spółką PKP Polskie Linie Kolejowe a firmą Systra S.A. Zakończenie prac projektowych przewidziane jest na koniec roku 2023 r. Na razie spółka kolejowa nie podaje, kiedy możliwa będzie realizacja robót budowanych.

Co się dzieje na innych odcinkach Magistrali Węglowej?

Jak podaje PKP PLK, prace projektowe prowadzone są też w ramach południowego odcinka Magistrali, chodzi o fragment Chorzów Batory–Bytom–Nakło Śląskie. Budowa ma być prowadzona w latach 2022–2024.

Na odcinku Kalina (Herby Nowe) – Rusiec Łódzki oraz Rusiec Łódzki–Zduńska Wola Karsznice przebudowa infrastruktury kolejowej trwa od 2020 r. i ma się zakończyć w 2023 r.

Z kolei w przypadku północnego odcinka linii nr 131 PLK przygotowywana jest dokumentacja projektowa dla odcinków: Zduńska Wola Karsznice–Dąbie nad Nerem (LCS Zduńska Wola Karsznice), Dąbie nad Nerem–Złotniki Kujawskie (LCS Inowrocław), Złotniki Kujawskie–Twarda Góra (LCS Bydgoszcz), Twarda Góra–Tczew (LCS Tczew). Prace projektowe potrwają do 2022 r. Co do terminu prac budowlanych – inwestor na razie nie podaje informacji.

Autor: Agata Sumara
Fot. plk-sa.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz