PKP Polskie Linie Kolejowe SA rozpoczęły kolejny etap projektu „Podłęże-Piekiełko”, ogłaszając postępowanie przetargowe na prace modernizacyjne na odcinku pomiędzy Tymbarkiem a Limanową (linia kolejowa nr 104). Inwestycja, która ma zostać zrealizowana do 2029 r. obejmie kompleksową przebudowę infrastruktury, w tym budowę nowych mostów, wiaduktów, tunelu oraz imponującej estakady. Projekt znacząco poprawi komunikację kolejową w południowej Małopolsce.
Kompleksowa modernizacja i ambitne plany infrastrukturalne
Zakres prac w ramach inwestycji PKP PLK oprócz modernizacji trasy na odcinku Tymbark-Limanowa obejmuje także budowę fragmentu nowej linii kolejowej nr 622 (Tymbark-Szyrzyc). Łącznie powstanie 14 km nowych torów wraz z siecią trakcyjną oraz 17 obiektów inżynieryjnych. Kluczowym elementem przedsięwzięcia będzie dwukilometrowa estakada kolejowa prowadząca do Limanowej od strony Łososiny Górnej, wznosząca się średnio na wysokość 9 m nad doliną potoku Sowlinka.

Szczególnym wyzwaniem inżynieryjnym będzie budowa tunelu o długości niemal 2 km między Tymbarkiem a Koszarami. Nowa infrastruktura umożliwi pociągom pasażerskim osiąganie prędkości do 150 km/h. Projekt przewiduje również modernizację peronów na stacji Tymbark i przystanku Koszary, wraz z dostosowaniem infrastruktury do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. W ramach zwiększenia bezpieczeństwa powstanie 9 bezkolizyjnych skrzyżowań oraz nowe drogi i chodniki.
Znaczące skrócenie czasów przejazdu i rozwój regionu
Budowa nowego połączenia kolejowego z Krakowa do Nowego Sącza, Limanowej i Zakopanego pozwoli na stabilny rozwój gospodarczy i społeczny całego regionu – podkreśla Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu z Limanowej do Nowego Sącza skróci się do ok. 20 min, a po finalizacji całego projektu „Podłęże-Piekiełko” podróż z Limanowej do Krakowa zajmie blisko 40 min.
Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK zapowiada intensyfikację działań przetargowych w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko”. Ogłoszone postępowanie jest trzecim z kolei uruchomionym w ostatnich tygodniach, a kolejne planowane są jeszcze w tym roku.
Równolegle od września trwają prace przy stacji Limanowa, obejmujące budowę nowych torów, peronów i przejść podziemnych oraz szeregu wiaduktów i ulic, które utworzą małą północną obwodnicę centrum miasta.
Polski zarządca infrastruktury kolejowej z przytupem rozpoczął 2025 r., ogłaszając przetargi o łącznej wartości ponad 11 mld zł, a planowana wartość wszystkich postępowań w tym roku ma sięgnąć nawet 16 mld zł, łącznie obejmując modernizację blisko 1,3 tys. km torów.
Realizacja inwestycji PKP PLK stanowi kluczowy element w rozwoju infrastruktury transportowej południowej Polski, przyczyniając się do znaczącej poprawy mobilności mieszkańców i wzrostu gospodarczego regionu.



Autor: Damian Malesza
Fot. PKP PLK
Sprawdź również: