Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego (UMWO) chce kupić kolejne nowe pociągi. Przedmiotem zamówienia jest dostawa od 5 (zakres podstawowy) do nawet 15 nowoczesnych spalinowych zespołów trakcyjnych (szt). To kolejna inwestycja w rozwój regionalnego transportu kolejowego. W końcówce ub. r. Opolszczyzna zawarła kontrakt ze spółką Pesa Bydgoszcz – największy polski producent pojazdów szynowych dostarczy elektryczne Elfy.
Modernizacja floty do obsługi linii niezelektryfikowanych
Ogłoszony przetarg stanowi odpowiedź na problemy taborowe występujące na liniach pozbawionych sieci trakcyjnej. Obecnie eksploatowane szynobusy, ze względu na zaawansowany wiek, wykazują zwiększoną awaryjność, co prowadzi do częstego uruchamiania zastępczej komunikacji autobusowej (ZKA). Początkowo władze regionu rozważały zakup pojazdów dwunapędowych, jednak ostatecznie zdecydowano się na jednostki spalinowe.
O nowych pociągach dla woj. opolskiego
Nowe jednostki mają być wyposażone w 2 silniki spalinowe spełniające normę emisji Euro5, z możliwością wykorzystania konwencjonalnego oleju napędowego oraz paliwa typu biodiesel. Pojazdy muszą pomieścić co najmniej 190 pasażerów, z czego 100 na miejscach siedzących. Planowany dzienny przebieg każdego składu oszacowano na 500-700 km.
Zainteresowane firmy mogą składać oferty do 25 marca 2025 r. – do godz. 8. Zwycięski oferent będzie miał 36 miesięcy na realizację podstawowego zakresu zamówienia. W przypadku wykorzystania prawa opcji na dodatkowe 10 jednostek realizacja ma nastąpić w ciągu kolejnych trzech lat od zgłoszenia takiej potrzeby.
Kryteria oceny
W procesie wyboru wykonawcy 4 kryteria oceny ofert:
- cena (60% wagi)
- okres gwarancji (15%)
- termin dostawy (20%)
- zewnętrzne drzwi do kabiny maszynisty (5%)
Inwestycja w nowoczesny tabor spalinowy stanowi kontynuację działań na rzecz modernizacji transportu kolejowego w woj. opolskim. Wcześniej region zawarł umowę z bydgoską Pesą na dostawę pociągów elektrycznych, obejmującą 2 składy czteroczłonowe i 3 trójczłonowe, z opcją rozszerzenia o kolejnych 15 jednostek (4 czteroczłonowe i 11 trójczłonowych).
Realizacja obu kontraktów taborowych znacząco wpłynie na poprawę jakości i niezawodności kolejowych przewozów pasażerskich w woj. opolskim.
Autor: Damian Malesza
Fot. Radio Doxa – zdjęcie poglądowe
Sprawdź również: