Sektorkolejowy » PKP Intercity: „Czerwoną strzałą” w Bieszczady i Sudety

PKP Intercity: „Czerwoną strzałą” w Bieszczady i Sudety

pzez Damian

Na trasy z Krakowa na wschód i zachód wyruszył nowy typ pociągów obsługujących połączenia regionalne. „Czerwone Strzały”, czyli składy SD85, zastąpiły wysłużone pojazdy z lat 70. i zapewnią pasażerom komfortowe podróże na liniach bez elektryfikacji.

Komfort i nowoczesne udogodnienia

Nowe składy zapewniają znacznie wyższy standard podróży. Wnętrza zostały wyposażone w wygodne, ergonomiczne fotele w 1. i 2. klasie, rozkładane stoliki oraz przestrzenie dla grup i rowerzystów. Każdy pasażer ma dostęp do gniazdek elektrycznych do ładowania urządzeń mobilnych. Pociągi są też klimatyzowane i przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Modernizacja i charakterystyczny wygląd

SD85 to zmodernizowane pojazdy, które trafiły do Polski z Holandii. Ich modernizacji dokonał SKPL Cargo, który obecnie udostępnia je PKP Intercity. Charakterystyczna czerwona kolorystyka, oznaczenia przewoźników i nowoczesny design sprawiają, że składy wyróżniają się na polskich torach.

Trasy w góry i nie tylko

Nowe pociągi kursują już na popularnych trasach do górskich miejscowości. Składy wyruszają z Krakowa do Zagórza przez Gorlice Zagórzany, Jasło, Krosno, Sanok. Inna trasa prowadzi przez Kędzierzyn-Koźle, Nysę, Wałbrzych do Jeleniej Góry. Nazwy pociągów nawiązują do górskich pasm i miejsc docelowych, np. IC Wetlina, IC Bieszczady, IC Szczeliniec i IC Sudety.

Kolejna trasa już wkrótce

W połowie roku SD85 pojawią się na kolejnej trasie, obsługując połączenie Kraków – Hrubieszów. Nowe pociągi zapewnią wygodne podróże mieszkańcom miast takich jak Zamość, Biłgoraj, Stalowa Wola, Tarnobrzeg czy Mielec. Dotychczasowe połączenie IC Hetman, uruchomione w 2024 roku, okazało się sukcesem, co zmotywowało PKP Intercity do dalszej rozbudowy siatki połączeń.

Przyszłość: hybrydy dla mniejszych miast

PKP Intercity kontynuuje rozwój połączeń do miejscowości bez elektryfikacji. Obecnie trwa budowa 35 nowoczesnych pociągów hybrydowych, które pozwolą na jeszcze efektywniejsze wykorzystanie infrastruktury kolejowej. Produkcją zajmuje się polski producent – Newag, a pierwsze pojazdy mają pojawić się na torach w najbliższych latach.

Czerwone Strzały już teraz zmieniają oblicze regionalnych przewozów kolejowych w Polsce, a plany na przyszłość zapowiadają jeszcze większą rewolucję w transporcie publicznym.

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz