17 marca br. Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA podpisał umowę z NDI SA na budowę terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia. Pod koniec ubiegłego miesiąca plac budowy został przekazany wykonawcy. Inwestycja o wartości blisko 65 mln zł brutto otrzyma dofinansowanie z Unii Europejskiej (w ramach instrumentu „Łącząc Europę”) w wysokości 50% kosztów kwalifikowalnych. Nowy obiekt będzie miał cywilno-wojskowe zastosowanie i przyczyni się do zwiększenia transgranicznej mobilności sił zbrojnych NATO.
Nowy terminal intermodalny powstanie w zachodniej części portu, która stanowi główną morską bazę NATO w Polsce i obecnie służy do obsługi transportów wojskowych. Inwestycja obejmie kompleksowe wykonanie robót budowlanych wraz z uzyskaniem ostatecznej decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, co umożliwi bardziej efektywne wykorzystanie istniejących placów manewrowo-składowych.
Parametry gdyńskiego terminalu
Terminal intermodalny będzie składał się z dwóch torów ładunkowych o długości blisko 750 m, zakończonych stałą, najazdową rampą załadunkową, uzupełnionych o tor dojazdowy i komunikacyjny. Inwestycja obejmie również betonowy plac manewrowo-odstawczy, wewnętrzne drogi manewrowe oraz układ kolejowo-drogowy wyposażony w urządzenia sterowania ruchem kolejowym (srk).
Nowa infrastruktura zapewni możliwości przeładunkowe pod zasięgiem suwnic kontenerowych na trzech torach terminalu, umożliwiając obsługę ładunków o masie do 100 ton i pojazdów o masie do 120 ton, w tym czołgów podstawowych.
Znaczenie dla transportu i bezpieczeństwa
Budowa terminalu intermodalnego wpisuje się w strategię wzmacniania wschodniej flanki NATO, ponieważ Port Gdynia pełni funkcję głównej morskiej bazy Sojuszu w Polsce. Dzięki podwójnemu cywilno-wojskowemu zastosowaniu, nowa inwestycja znacząco zwiększy możliwości transportu intermodalnego i przyczyni się do eliminacji wąskich gardeł w infrastrukturze portowej w korytarzu Bałtyk-Adriatyk sieci TEN-T.
Planowane na 31 sierpnia 2026 r. zakończenie projektu otworzy nowy rozdział w funkcjonowaniu gdyńskiego portu, przyczyniając się jednocześnie do rozwoju samego miasta Gdynia.
Autor: Damian Malesza
Fot. Port Gdynia – zdjęcie poglądowe
Sprawdź również: