PKP Intercity zakończyło kolejny etap przetargu na piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne (EZT). Obecnie przewoźnik opracowuje szczegółową specyfikację techniczną, a wkrótce producenci zostaną zaproszeni do składania swoich ostatecznych ofert.
PKP Intercity ogłosiło w połowie października przetarg na zakup piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, obejmujący również ich utrzymanie. W ramach podstawowego zamówienia przewoźnik planuje pozyskać 42 pojazdy, z możliwością rozszerzenia kontraktu o dodatkowe 30 składów. Całkowita wartość inwestycji, łącznie z opcją, wynosi około 17 mld zł brutto.
Ogłoszenie przetargu wywołało kontrowersje wśród polityków, którzy zarzucali PKP Intercity, że wymogi postępowania eliminują polskich producentów. Sprawa była również przedmiotem dyskusji podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury.
Pomimo tych uwag, przetarg postępuje zgodnie z harmonogramem. Pod koniec listopada przewoźnik ujawnił listę producentów, którzy zgłosili swoje wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Przed świętami Bożego Narodzenia PKP Intercity poinformowało, że wszyscy wnioskodawcy (Siemens Mobility sp. z o.o. (jako lider w konsorcjum z Siemens Mobility GmbH), Stadler Polska oraz Alstom Polska) zostali zakwalifikowani do kolejnego etapu, czyli dialogu konkurencyjnego. Obecnie dialog ten został zakończony.
W najbliższym czasie zostanie przedstawiona ostateczna specyfikacja i będziemy czekali na finalne oferty od producentów – powiedział Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity, podczas ostatniego spotkania z dziennikarzami.
Nowe piętrowe EZT-y dla PKP Intercity mają zapewnić pasażerom wysoki standard podróży. W skład ich wyposażenia wejdą m.in.:
- wysuwane fotele,
- Wi-Fi,
- gniazdka USB,
- klimatyzacja,
- system przeciwpożarowy,
- monitoring,
- strefy klasy 1 i 2,
- strefa ciszy,
- przestrzeń dla dzieci,
- miejsca na rowery i duże bagaże,
- maszyny vendingowe.
Nowoczesne składy mają obsługiwać najbardziej popularne trasy krajowe, w tym m.in. połączenia z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola.
Wkrótce poznamy szczegółowe wymagania techniczne i specyfikację nowoczesnych składów PKP Intercity, a finalne oferty producentów pozwolą określić, kto dostarczy te innowacyjne pojazdy do polskiej kolei.