Sektorkolejowy » PKP Energetyka z nagrodą im. prof. Czesława Jaworskiego oraz Medalem Prezesa Stowarzyszenia Elektryków na TRAKO 2021

PKP Energetyka z nagrodą im. prof. Czesława Jaworskiego oraz Medalem Prezesa Stowarzyszenia Elektryków na TRAKO 2021

pzez Adrian

PKP Energetyka zwyciężyła w dwóch prestiżowych konkursach technicznych, rozstrzygniętych 21 września 2021 r. podczas wieczornej gali zamykającej pierwszy dzień TRAKO 2021.

Zarząd Krajowy Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP (SITK RP) docenił zasobnik energii zbudowany przez PKP Energetyka. Kolejowy „powerbank” działający na Dolnym Śląsku otrzymał Nagrodę im. prof. Czesława Jaworskiego w kategorii „Infrastruktura”.

Jak mówi Jan Boryczka z SITK RP, przewodniczący kapituły konkursowej – „Ogromne gratulacje dla PKP Energetyka za realizację tego projektu – innowacyjnego, proekologicznego i unikatowego na skalę kontynentu. Liczymy na to, że spółka będzie budować kolejne magazyny energii przy swoich podstacjach trakcyjnych. Potrzebuje tego polska kolejowa sieć elektroenergetyczna, której obciążenie wraz z rozwojem kolei w naszym kraju będzie się zwiększać”

Zasobnik energii trakcyjnej został także wyróżniony przez Stowarzyszenie Elektryków Polskich (SEP). Magazyn energii zbudowany przez PKP Energetyka otrzymał Medal Prezesa SEP. To jedna z najbardziej uznanych w naszym kraju nagród w dziedzinie elektryki.

– Magazyn energii w Garbcach to znakomite rozwiązanie, pozwalające na zmniejszenie kolejowych obciążeń wnoszonych przez trakcję do sieci energetyki zawodowej. Produkt ten świetnie wpasowuje się w europejskie i światowe trendy związane z rozwojem systemów magazynowania energii elektrycznej, szczególnie ważne wobec zwiększania się udziału odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym – podkreśla dr inż. Jacek Nowicki, sekretarz generalny Stowarzyszenia Elektryków Polskich.

Nagrodzony zasobnik energii zbudowany przez PKP Energetyka w Garbcach jest największym w Europie obiektem tego typu – jego moc to 5,5 MW, a pojemność użyteczna wynosi 1,2 MWh. Magazyn ładuje się wolno, niską mocą z sieci dystrybucyjnej, a kiedy na torach pojawia się pojazd kolejowy – oddaje szybko dużą ilość zgromadzonej energii. Kolejowy „powerbank” składa się z aż 4240 nowoczesnych bateryjnych ogniw litowo-jonowych. Obiekt wykorzystuje również unikatowy przekształtnik energoelektryczny pracujący bezpośrednio na napięciu stałym oraz zaawansowany system informatyczny SCADA zapewniający optymalne działanie całego układu.

Instalacja na Dolnym Śląsku jest pierwszym z ok. 300 magazynów, które PKP Energetyka planuje zbudować w całej Polsce.

Źródło: PKP Energetyka

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz