Tabor Kolei Dolnośląskich (KD) wzbogaci się o 13 elektrycznych pociągów Elf 2 wyprodukowanych w bydgoskich zakładach Pesy. Pierwszy z pojazdów trafił już na testy do Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie.
Testy nowego Elfa
30 listopada na tor badawczy pojazdów szynowych w Żmigrodzie testy rozpoczął pierwszy z elektrycznych pięcioczłonowych pociągów zamówionych przez Koleje Dolnośląskie u producenta pojazdów szynowych z Bydgoszczy. Poprawne przejście wszystkich badań to podstawa wprowadzenia jednostki i przewozu pasażerów.
„To pierwszy dzień testów naszego nowego pojazdu. Przykładamy dużą wagę do kwestii bezpieczeństwa, dlatego testy są niezbędne, żeby w przyszłym roku ten skład mógł obsługiwać linie kolejowe na terenie naszego województwa. Przed dopuszczeniem do ruchu czekają nas jeszcze kolejne testy w naszej bazie technicznej w Legnicy”.
Wojciech Zdanowski, wiceprezes KD
Produkcja jednego pojazdu zajmuje około dziewięciu miesięcy. Kolejnym krokiem jest przejście wszystkich wymaganych testów oraz procesów związanych z homologacją.
Dolnośląski przewoźnik kolejowy planuje, że pięć pierwszych pojazdów elektrycznych typu Elf 2 rozpocznie pracę w lipcu przyszłego roku. Pozostałe będą dostarczone sukcesywnie, do kwietnia 2023 r.
Jakie są Elfy 2?
W każdym pięcioczłonowym składzie jest 540 miejsc dla pasażerów, z czego 250 to miejsca siedzące. Znajduje się w nich po osiem par automatycznie otwieranych drzwi na każdą stronę. Na wyposażeniu każdej jednostki jest m.in.: klimatyzacja, dostęp do sieci wifi, defibrylator AED, wtyczki USB, miejsce do przewozu rowerów i większych bagaży. Wygospodarowano także miejsc dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.
Elfy drugiej generacji będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/godz.
Elfy na trasie Wrocław Główny–Jelcz-Laskowice
Pierwszy z Elfów 2 zabierze pasażerów na pokład w lipcu 2022 r. Pojadą nim osoby korzystające z połączenia aglomeracyjnego na liniach Oleśnica–Jelcz-Laskowice i Wrocław Główny–Jelcz-Laskowice.
O uruchomieniu w grudniu br. Kolei Aglomeracyjnej Wrocławskiej na linii 292 KD poinformowały w ubiegłym tygodniu. Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ.
Tor doświadczalny w Żmigrodzie
Żmigrodzki tor testowy, na który trafiają do badań pojazdy szynowe przed wprowadzeniem ich do eksploatacji, należy do Instytutu Kolejnictwa, założonego w 1951 r. Długość toru doświadczalnego wynosi 7,7 km. Jest on zasilany trakcją o mocy 3 kV. Pojazdy mogą się na nim rozpędzać do prędkości 140 km/godz. Umożliwia badania w zakresie współdziałania pojazdów szynowych z torem oraz prowadzenie testów zderzeniowych w skali rzeczywistej.
Autor: Agata Sumara