Sektorkolejowy » Ostatni Samuray – Sunrise Express 

Ostatni Samuray – Sunrise Express 

pzez Adrian

Dlaczego Ostatni Samuray? Dlaczego przywołaliśmy film Edwarda Zwicka z 2003 r., w którym główną rolę zagrał powracający właśnie w kultowym „Top Gun 2” Tom Criuse? Dlatego, że chcemy napisać kilka słów o Japonii i o jednym z ostatnich nocnych ekspresów sypialnianych w tym kraju. 

A zatem. Jak przejechać Japonię koleją w naprawdę dobrych warunkach, obserwując zza okna wszystko, co ten piękny, wyspiarski kraj oferuje turystom? Po prostu należy kupić bilet Japan Rail Pass na siedem dni w wersji Standard za 262 euro lub na 14 dni za 417 euro i już. Chyba, że macie naprawdę sporo czasu i możecie na podróż po Japonii koleją poświęcić 21 dni, wówczas wydacie 535 euro. Potem już tylko należy zarezerwować miejsce i wsiąść do Sunrise Express.

Jak piszą na swojej stronie internetowej japońskie koleje, jest to ostatnia szansa na wygodną podróż lądową szybkimi i komfortowymi pociągami nocnymi, które oferują więcej miejsca i wygody niż samoloty lub męcząca podróż samochodem.

Sunrise Express, który funkcjonuje w zróżnicowanej ze względu na trasę opcji Sunrise Seto lub Sunrise Izumo, to jedyne czynne nocne ekspresy w Japonii. 

Podróż zaczyna się w Tokio i wiedzie w pierwszym etapie do Okayamy, gdzie skład dzieli się na Seto, który podąża na południe do Takamtsu i Izumo kierujący się na północ kraju do Izumo właśnie. 

W pociągu dostępne są różne formy noclegowe. Podstawową jest ekonomiczna wersja zwana koją nobinobi. To w zasadzie wersja wagonu bezprzedziałowego z jedną wspólną podłogą pokrytą wykładziną oraz małym ściankami bocznymi, które zapewniają minimum prywatności i tworzą coś na kształt półotwartego bosku ze wspólnym korytarzem. Każda koja nobinobi ma okno, a goście mogą liczyć na pościel i koce oraz niewielki składany stolik i oświetlenie.

Dla bardziej wymagających pasażerów, przyzwyczajonych do europejskiego stylu podróżowania we własnych przedziałach, przewidziano jedno- i dwuosobowe przedziały. Są one bardzo zadbane, wygodne i przemyślane. Jednak za pobyt w nich należy dopłacić ponad 60 euro za osobę. 

Planując dłuższą podróż, należy pamiętać o tym, że w większości tych pociągów nie ma tradycyjnego wagonu restauracyjnego, a jedynie coś w formie wagonu wypoczynkowego. Łączy on w sobie stoły i krzesła, przy których w barowym formacie można wypić kawę lub zjeść własny posiłek podczas wygodnej podróży w fotelach, które umożliwiają podziwianie widoków przez specjalne duże okna panoramiczne. 

Podróż tym pociągiem to trochę przygoda, a trochę pomysł na nietypowe spędzenie czasu i wiele osób tak właśnie to traktuje. Do pociągu zabiera się jedzenie, śpiwór i piżamę. W czasie jazdy można skorzystać z prysznica, ale wymaga on dodatkowej opłaty – około 12 zł, a kąpiel trwa około 5–6 minut. Wszystko to razem z klimatem nocnej podróży i widoków zapierających dech w piersiach warte jest swojej ceny. O popularności tych połączeń świadczy m.in. fakt, iż sprzedaż biletów na Sunrise Express rozpoczyna się około miesiąca przed przejazdem, a dostępne miejsca wyprzedają się bardzo szybko. 

Autor: Tomek Łucek

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz