Sektorkolejowy » Newag: to może być kontrakt nawet na prawie 905 mln zł

Newag: to może być kontrakt nawet na prawie 905 mln zł

pzez Adrian

Nowosądecki producent pojazdów szynowych informuje o zawarciu z Województwem Pomorskim umowy na dostawę dwóch wieloczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wraz ze świadczeniami dodatkowymi. Wartość tego zamówienia to blisko 57 mln zł netto. Natomiast istnieje możliwość realizacji zadań w ramach opcji, co zwiększyłoby wartość zamówienia nawet do prawie 905 mln zł netto.

Zgodnie z zawartą 23 sierpnia umową, podpisaną na pokładzie nadal użytkowanego 46-letniego tramwaju EN57, pojazdy z zamówienia podstawowego zostaną wykonane w okresie 24 lub 36 miesięcy w zależności od konfiguracji danej jednostki. Natomiast, jeśli zamawiający zdecyduje się na skorzystanie z prawa opcji, na co ma czas do końca marca 2023 r., dodatkowe pojazdy powinien odebrać w czasie do 54 miesięcy od zatwierdzenia zamówienia. W ramach opcji przewidziano dostawę do 29 ETZ-ów. Zwiększenie zamówienia będzie jednak zależało od pozyskania dotacji unijnej na rozwój taboru tramwajowego.

Liczyliśmy na pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy. Niestety, przez politykę rządu tego wsparcia możemy nie uzyskać” – komentuje marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk.

Nowe pociągi będą klimatyzowane, obniżona podłoga ułatwi podróż osobom z niepełnosprawnościami. Bezpieczeństwo zapewni monitoring. Na pokładzie będzie też wi-fi. (…) Pierwszy to skład przeznaczony do ruchu regionalnego na trasach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Drugi skład będzie dłuższy i obsługiwać będzie ruch aglomeracyjny w rejonie Trójmiasta. Oczywiście obydwa nowe pojazdy będą mogły wyjeżdżać na inne zelektryfikowane linie kolejowe w regionie” – podaje inwestor. Zgodnie z zapowiedzią prezesa Newagu pierwszy pojazd zostanie dostarczony przed końcem 2023 r.

Dostawca zobowiązany jest do udzielenia rękojmi za wady i gwarancji jakości na każdy z pojazdów na okres 36 miesięcy od terminu dostawy. Zabezpieczeniem realizacji ze strony producenta jest gwarancja ubezpieczeniowa w wysokości prawie 3,5 mln, której wartość wzrośnie w przypadku zwiększenia zamówienia do 5% wartości umowy brutto. Środki stanowiące zabezpieczenie zostaną w 70% zwrócone po realizacji wszystkich dostaw, natomiast pozostała kwota wróci do producenta po wygaśnięciu rękojmi za wady i gwarancji jakości.

Początki spółki Newag sięgają roku 1876. Jest to jedna z najstarszych firm zajmujących się produkcją i modernizacją taboru kolejowego w Polsce. Obecnie zajmuje się produkcją elektrycznych i spalinowych pojazdów pasażerskich, lokomotyw elektrycznych i spalinowych oraz pojazdów metra i tramwajów. Od 2013 r. jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Autor: Jędrzej Burek
Fot. Newag S.A.

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz