Sektorkolejowy » Nowe perony na stacji Kraków Płaszów dostępne dla podróżnych

Nowe perony na stacji Kraków Płaszów dostępne dla podróżnych

pzez Adrian

W Krakowie trwa realizacja projektu kolejowego o wartości około 1 mld zł – chodzi o prace obejmujące linię kolejową E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy–Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. Jednym z jego elementów jest przebudowa stacji Kraków Płaszów, na której od połowy października podróżni mogą korzystać z dwóch nowych peronów.

Nowe perony mają po około 400 m długości. Na razie można się na nie dostać schodami z przejścia podziemnego, jednak kolejarze deklarują, że w ciągu najbliższych tygodni zamontowane zostaną także windy. Ponadto mają się pojawić m.in. nowe systemy informacji pasażerskiej.

Poza peronami na stacji kolejowej w Płaszowie wymieniono tory, sieć trakcyjną oraz system sterowania ruchem kolejowym. Wzmocnienie gruntu pod torowiskiem umożliwi szybszą jazdę pociągów. Stare nastawnie zniknęły, a w ich miejsce wybudowano Lokalne Centrum Sterowania. Nowoczesny system sterowania ma zapewnić wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu i sprawniejsze przejazdy.

Kolejne roboty na stacji w Płaszowie

Prace budowlane na tej stacji zakończą się dopiero w przyszłym roku. Przełożenie ruchu na nowe tory pozwoliło na to, aby robotnicy mogli przenieść się teraz na wschodnią stronę Płaszowa i Bieżanów, gdzie obecnie prowadzona jest przebudowa torów w kierunku Wieliczki. Właśnie z tym związana jest zmiana w kursowaniu pociągów aglomeracyjnych SKA1, które na trasie z Krakowa Głównego do stacji Wieliczka Rynek Kopalnia zostały zawieszone do 15 listopada, a w tym czasie pasażerów będzie obsługiwać zastępcza komunikacja autobusowa.

Do wykonania pozostała jeszcze m.in. przebudowa przejścia podziemnego i peronu, jednak te prace będzie można wykonywać już przy ciągłym ruchu pociągów.

Kolejowa inwestycja za ponad 1 mld zł w Krakowie

Umowa na realizację projektu pn. „Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy–Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” została zawarta z konsorcjum utworzonym przez spółki z Grupy Strabag i Krakowskie Zakłady Automatyki SA. w kwietniu 2017 r. Zgodnie z pierwotnymi założeniami prace miały potrwać do kwietnia 2021 r. Czas trwania robót znacząco się jednak wydłużył ze względu na dodatkowe zlecenie obejmujące m.in. trzeci most nad Wisłą wraz z traktem pieszo-rowerowym.

W sumie projektem objęte jest około 20 km linii E30. Przedmiotem zleconych pierwotnie prac były m.in. takie działania, jak: dobudowa dwóch torów między Dworcem Towarowym a Krakowem Płaszowem oraz dodatkowego toru do Bieżanowa; budowa dwóch przystanków kolejowych (Kraków Grzegórzki – ul. Grzegórzecka/Dietla, Złocień – ul. Złocieniowa); budowa dwóch mostów kolejowych nad Wisłą (jeden o długości 234 m, drugi – 227 m); przebudowa czterech stacji kolejowych (Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów); przebudowa czterech przystanków kolejowych (Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów, Węgrzce Wielkie), budowa lub przebudowa w sumie 55 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady, kładki dla pieszych). Ponadto wykonawca jest odpowiedzialny za wymianę sieci trakcyjnej, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym na odcinku blisko 20 km.

Autor: Agata Sumara
Fot. krakow-rudzice.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz