DB Cargo we współpracy z Grupą Bosch chcą rozpocząć seryjną produkcję zautomatyzowanych lokomotyw manewrowych. Niemiecki przewoźnik oczekuje na zatwierdzenie projektu przez krajowy Federalny Urząd Kolejowy.
Działania DB Cargo nad wdrożeniem zautomatyzowanych lokomotyw manewrowych są realizowane od końca 2020 r., kiedy to przewoźnik otrzymał 7 mln euro dofinansowania od rządu niemieckiego. Przedsiębiorstwo zleciło prace nad projektem spółkom zależnym Robert Bosch GmbH – Bosch Engineering GmbH oraz ITK Engineering GmbH. Pierwsza z nich koncentruje się na module automatyzacji wyposażonym w czujniki i algorytmy do percepcji otoczenia, który umożliwi prowadzenie całkowicie autonomicznych operacji manewrowych. Druga z kolei rozwija stację umożliwiającą obsługę i zarządzanie oraz przesyłanie informacji do pojazdu.
Testy prototypu w Monachium
Testy nowego rozwiązania są prowadzone od czterech lat na stacji rozrządowej Monachium-Północ. Na tym samym obiekcie funkcjonują już lokomotywy manewrowe zasilane paliwem HVO. Niemiecki przewoźnik planuje rozpocząć wdrożenie zautomatyzowanych pojazdów na swoich stacjach rozrządowych w 2028 r.
Podobne inicjatywy w Europie
Niemcy nie są jedynym krajem Unii Europejskiej (UE) eksperymentującym z automatyzacją lokomotyw manewrowych. W Holandii zarządca infrastruktury ProRail, prywatny przewoźnik Lineas oraz francuski producent Alstom prowadzą testy bezzałogowych pojazdów manewrowych. Próby odbywają się w Oosterhout, niedaleko Rotterdamu.
Automatyzacja kolejowego transportu towarowego
Technologia ma umożliwić bardziej efektywne zestawianie pociągów do dalszego transportu, wzmocnić konkurencyjność przewozów pojedynczych wagonów i w efekcie przyczynić się do przeniesienia większej ilości towarów na ekologiczną kolej.
Dzięki opracowaniu w pełni zautomatyzowanej lokomotywy rozrządowej rozpoczynamy nowy rozdział w cyfryzacji i automatyzacji kolejowego transportu towarowego. Zwiększy to rentowność DB Cargo i podniesie jakość realizowanych operacji – podkreśla dr Sigrid Nikutta, prezes zarządu DB Cargo AG oraz członek zarządu ds. transportu towarowego w Deutsche Bahn AG.
Partnerstwo DB Cargo i grupy Bosch stanowi kolejny krok w kierunku zaawansowanej automatyzacji operacji manewrowych. Projekt realizowany w Niemczech, podobnie jak inicjatywa w Holandii, pokazuje, że europejski sektor kolejowy aktywnie poszukuje rozwiązań zwiększających efektywność i poziom bezpieczeństwa.
Autor: Damian Malesza
Fot. DB Cargo
Sprawdź również: