8 lipca 2022 roku w Podkarpackim Urzędzie Marszałkowskim doszło do podpisania dwóch umów na nowe pojazdy szynowe firmy NEWAG S.A. za ponad 415 milionów złotych brutto.
Województwo Podkarpackie wzbogaci się o 12 pojazdów IMPULS 2 – 8 pociągów z napędem elektrycznym oraz 4 dwunapędowe zespoły trakcyjne.
„Zakup nowego taboru jest konieczny przy inwestycjach, które przeprowadziliśmy w ostatnich latach. Remontujemy naszą infrastrukturę, budujemy nowe linie, uruchomiliśmy Podkarpacką Kolej Aglomeracyjną, więc potrzebujemy nowych pociągów. Cieszę się, że w ramach umowy, którą dzisiaj podpisujemy są pojazdy tzw. hybrydowe. Dzięki nim będziemy mogli proponować połączenia na trasach, w których na części odcinków nie ma trakcji elektrycznej” – podkreślał marszałek Władysław Ortyl.
Specyfikacja zamawianych pojazdów IMPULS 2
Pierwsza z podpisanych umów opiewa na kwotę 263,22 mln zł brutto i dzięki niej firma wyprodukuje i dostarczy na Podkarpacie 8 pojazdów szynowych IMPULS 2 typu 31WE w wersji czteroczłonowej, wraz z symulatorem jazdy do prowadzenia szkoleń maszynistów i niezbędną dokumentacją techniczną, usługą serwisową oraz 6-letnią gwarancją na te pociągi. Czteroczłonowy pojazd może zabrać na pokład 400 pasażerów, jest klimatyzowany i ma udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.
Cztery fabrycznie nowe zespoły trakcyjne, trzyczłonowe, które są wyposażone w dwa napędy zasilane z sieci trakcyjnej 3 kV DC oraz silników spalinowych wraz z niezbędną dokumentacją techniczną i usługami dodatkowymi.
Druga z zawartych umów ma wartość 152,44 mln zł brutto i dotyczy dostawy 4 trójczłonowych dwunapędowych zespołów trakcyjnych tzw. hybryd, które mogą być zasilane zarówno z sieci trakcyjnej, jak również silników spalinowych. Umowa obejmuje także kompleksową obsługę serwisowo-utrzymaniowo-naprawczą. Gwarancja na te pociągi obowiązuje 10 lat. Każdy z czterech pojazdów ma miejsce dla 300 pasażerów.
Wykorzystanie pociągów dwunapędowych
Pociągi hybrydowe miałyby realizować połączenia kolejowe m. in. na trasie Rzeszów-Horyniec-Zdrój. Warto dodać, że linia ta od Muniny (LK101) nie jest zelektryfikowana. Pociąg z napędem hybrydowym, który obsługiwałby tę trasę, mógłby od Rzeszowa wykorzystywać silnik elektryczny, a od Muniny silnik spalinowy.
Termin dostawy
Produkowane pojazdy przez firmę NEWAG S.A. mają trafić na Podkarpacie w listopadzie 2023 roku. Obie umowy będą refundowane w 85 procentach ze środków unijnych, z II etapu projektu zakupu taboru kolejowego do wykonywania przewozów pasażerskich na terenie Województwa Podkarpackiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego.
Autor: Krystian Barański
Fot: Krystian Barański