Sektorkolejowy » Na Krakowską Linię Muzealną wyjedzie wagon SN2 oraz wagony z Norymbergi

Na Krakowską Linię Muzealną wyjedzie wagon SN2 oraz wagony z Norymbergi

pzez Damian

W najbliższą niedzielę, 30 lipca do obsługi linii nr 0 (Cichy Kącik – Dajwór) został wyznaczony skład historycznych wagonów SN2 i PN2. Nie jest to przypadek, bo dokładnie ten skład wagonów miał kursować na Krakowskiej Linii Muzealnej już na początku lipca. Niestety z powodu awarii tramwaju SN2 nie było to możliwe. Aby sympatyków historycznych wagonów nie pozbawić przyjemności przejazdu tym pięknym wagonem, MPK zdecydowało o wysłaniu go na linię w najbliższą niedzielę.

W ostatnią niedzielę lipca poza linią nr 0, zostanie także uruchomiona linia nr 15 łącząca Cichy Kącik z Pleszowem. Pojawią się na niej wagony T4 i B4 z Norymbergi, które są w kolekcji MPK oraz wagon 102N.

Wagony SN2 zostały wyprodukowane w Sanoku. Do Krakowa trafiły w 1939 roku. Składały się z jednego przedziału pasażerskiego, w którym były drewniane siedzenia. To pierwsze tramwaje w Krakowie wyposażone w ogrzewanie wnętrza. Wagon nr 87, który posiada MPK SA został wyremontowany i oddany do ruchu w 1991 roku. Wagony PN2 wprowadzono do ruchu w 1938 roku. Najczęściej eksploatowana była jako wagon doczepny właśnie do wagonu SN2. Wagony zostały wycofane z ruchu w 1974 roku.

Wagony T4 i B4 pojawiły się w Krakowie dzięki temu, że w latach 80. XX wieku w Norymberdze prowadzono intensywne prace przy budowie metra, które sukcesywnie zastępowało tramwaje. Te zaś, zbędne i niewykorzystywane, stały bezczynnie w licznych halach postojowych na terenie miasta. W ramach współpracy wystosowano do MPK w Krakowie propozycję zakupu używanych, ale w pełni sprawnych pojazdów po minimalnych kosztach. Propozycja została przyjęta i z początkiem września 1989 roku do Krakowa dotarły 24 wagony. Wagony silnikowe i doczepne były bardzo do siebie podobne bowiem były wybudowane według tej samej zasady obowiązującej w latach pięćdziesiątych w Norymberdze. Eksploatację wagonów T4 zakończono w 2002 roku, a B4 w 2008 roku. 

Opłata za przejazd Krakowską Linią Muzealną jest zgodna z obowiązującą taryfą biletową w I strefie. Na linii 0 zachowują ważność bilety okresowe wykupione na wszystkie linie. Obsługę konduktorską w pojazdach zabytkowych zapewnia Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych. Będą oni wręczać pasażerom specjalne pamiątkowe bilety.

Rozkład jazdy KLM jest dostępny na stronie www.mpk.krakow.pl

Źródło: MPK Kraków

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz