Sektorkolejowy » Modernizacja linii kolejowej nr 38 za 2,2 mld zł na finiszu

Modernizacja linii kolejowej nr 38 za 2,2 mld zł na finiszu

pzez DamianM

14 grudnia składy znów zatrzymają się na stacji w Kętrzynie. Podróżni znów dojadą koleją z Giżycka do Olsztyna, a przejazd z Ełku skróci się o niemal godzinę. Polskie Linie Kolejowe (PLK) kończą największą inwestycję w regionie – modernizację linii kolejowej nr 38 za 2,2 mld zł brutto.

Najszybsze pociągi rozpędzą się do 160 km/h – dwukrotnie więcej niż obecne 80 km/h. Dzięki temu trasę Ełk – Olsztyn pokonają w niecałe dwie godziny. Przed modernizacją ta sama podróż zajmowała ok. 2 godzin i 50 minut.

PLK podzieliły inwestycję na trzy części. Odcinek Ełk – Giżycko już funkcjonuje – pociągi spalinowe wróciły w czerwcu, elektryczne we wrześniu. Trasa Giżycko – Korsze obsłuży pierwsze składy w grudniu, choć pełne zakończenie robót nastąpi w połowie 2026 r. 5 nowych podstacji trakcyjnych ma być gotowych do eksploatacji w III kwartale 2026 r.

Kętrzyn z nowymi peronami i układem torowym

Na dziewięciu stacjach i przystankach między Giżyckiem a Korszami pojawiły się nowe perony: Wilkasy-Niegocin, Sterławki Małe, Sterławki Wielkie, Martiany, Kętrzyn, Nowy Młyn, Linkowo, Tołkiny oraz Korsze. Wykonawca koncentruje się obecnie na przebudowie układu torowego w Kętrzynie. Równolegle instaluje systemy sterowania ruchem kolejowym (SRK) oraz montuje sieć trakcyjną.

Odcinek Ełk – Giżycko wymaga jeszcze dokończenia mijanek w Woszczelach i Siedliskach. Dodatkowe tory zwiększą przepustowość linii, umożliwiając uruchomienie większej liczby pociągów.

Na obsługę całej trasy przez pociągi elektryczne trzeba jeszcze poczekać

Trakcja elektryczna na całej linii ruszy po uzyskaniu dopuszczenia dla podsystemu „Energia” z Urzędu Transportu Kolejowego (UTK). Inwestycję współfinansuje Unia Europejska (UE). Realizacja odcinka Giżycko – Korsze i budowa podstacji trakcyjnych zostaną wsparte środkami z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), podczas gdy prace na trasie Ełk – Giżycko uzyskają dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS).

Po zakończeniu całej inwestycji w 2026 r. pasażerowie zyskają dostęp do zmodernizowanej, zelektryfikowanej linii z prędkością maksymalną na poziomie 160 km/h.

Prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 38 realizują:

Fot. PLK

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz