W czwartek 1 lutego br. przedstawiciele firmy Mirbud i Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej z Bydgoszczy (ZDMiKP) podpisali umowę na przebudowę bydgoskiej zajezdni tramwajowej. W ramach inwestycji za 96,7 mln zł obiekt zostanie rozbudowany i przystosowany do obsługi najnowszych niskopodłogowych pojazdów.
„To strategiczna inwestycja dla rozwoju miasta […] Postawiliśmy na tramwaje, które są kosztownym, ale bardzo sprawnym i ekologicznym środkiem transportu. Zależy nam jednak nie tylko na nowych torowiskach, które docierają na kolejne osiedla. Równocześnie naszym celem jest całkowita wymiana taboru. W przyszłym roku otrzymamy wszystkie z 40 zamówionych pojazdów z Pesy. Do obsługi tej nowoczesnej floty niezbędna jest odpowiednia zajezdnia tramwajowa. Dlatego nie mogliśmy już dłużej czekać z jej modernizacją. To inwestycja w przyszłość transportu publicznego w Bydgoszczy” – podkreślał podczas konferencji prasowej Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy.
W ramach przedsięwzięcia Mirbud zajmie się rozbiórką budynków dyspozytorni z portiernią nr 1 i działu eksploatacji tramwajów nr 2 oraz sieci trakcyjnej i torów tramwajowych. Na ich miejscu powstaną m.in. budynki przeznaczone do zasilania zajezdni tramwajowej, proekologicznej myjni tramwajów, reprofilacji obręczy tramwajowych oraz infrastruktura techniczna związana z funkcjonowaniem zajezdni tj. nowy układ torowo-sieciowy i drogowy, sieci i urządzenia systemu sterowania zwrotnicami, a także parkingi. Ponadto wykonawca zrealizuje prace w zakresie instalacji teletechnicznych, trakcyjnych, wodno-kanalizacyjnych, monitoringu i c.o.
„Największym wyzwaniem organizacyjnym dla tego zadania będzie zrealizowanie go bez konieczności utrudnienia funkcjonowania obecnej zajezdni, co jest kluczowe dla utrzymania ruchu tramwajów w Bydgoszczy” – powiedział Bogdan Wantoch-Rekowski, dyrektor techniczny ds. budownictwa kolejowego z przedsiębiorstwa Mirbud.
Dzięki inwestycji ZDMiKP z Bydgoszczy ograniczone zostaną drgania i hałas w obrębie bydgoskich torów tramwajowych – głównie za sprawą nowej tokarki podtorowej, która zapewnia automatyzację procesów reprofilacji obręczy kół tramwajów.
Czas, jaki przewidziano na realizację inwestycji to ok. 26 miesięcy. Wykonawca przedsięwzięcia zobowiązał się do objęcia wszystkich zrealizowanych prac budowlanych gwarancją na okres 7 lat.
Więcej informacji o inwestycjach realizowanych w Bydgoszczy można znaleźć:
- Bydgoszcz Fordon znów będzie stacją. Umowa podpisana
- Trakcja z najkorzystniejszą ofertą w przetargu na przebudowę torowiska tramwajowego w Bydgoszczy
- Pesa dostarczyła 10 tramwajów dla Bydgoszczy, realizując zamówienie podstawowe
- MZK Bydgoszcz wymienia tabor na nowy – do zajezdni trafił kolejny tramwaj Pesa Swing
Autor: Damian Malesza
Fot. UM Bydgoszcz