Sektorkolejowy » Międzynarodowy przetarg na 200 km trasy Rail Baltica na Łotwie

Międzynarodowy przetarg na 200 km trasy Rail Baltica na Łotwie

pzez Adrian

Firma Eiropas Dzelzceļa līnijas, odpowiedzialna za realizację linii kolejowej Rail Baltica na terenie Łotwy, ogłosiła 12 listopada największy przetarg na budowę bałtyckiej trasy. Długość odcinka objętego międzynarodowym konkursem to 200 km.

Przetarg na 200 km trasy Rail Baltica na Łotwie

Międzynarodowy przetarg na roboty budowlane obejmuje główny odcinek linii i jest największym postępowaniem związanym z Rail Baltica na Łotwie. Trasa objęta postępowaniem nie dotyczy odcinka budowanego na terenie stolicy kraju – Rygi, gdzie od roku przebudowywany jest dworzec centralny i infrastruktura na terenie stacji. Ponadto prowadzone są też roboty budowlane na stacji kolejowej w porcie lotniczym w Rydze.

Jak powiedziała Agnis Driksna, dyrektor generalny i prezes RB Rail AS, „To pierwszy z planowanych w przetargów na magistralę Rail Baltica ogłoszony w nowym okresie planowania finansowego 2021–2027. Niedługo pojawią się nowe zamówienia w Estonii i na Litwie”.

Według planów łotewskich kolei Łotwa zostanie połączona z europejskim systemem kolejowym w 2026 r.

Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał za zadanie wykonać roboty budowlane dla nowej linii kolejowej Rail Baltica na długości ponad 200 km na terenie Łotwy. Prace obejmują m.in. przygotowanie terenu, budowę nasypów, torów kolejowych oraz zlokalizowanych na trasie obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów).

Elektryfikacja linii oraz montaż sygnalizacji kolejowej nie będą realizowane w ramach tego przetargu, a zostaną zlecone w ramach odrębnego zamówienia.

Kto może starać się o pozyskanie kontraktu?

Zainteresowane budową linii kolejowej firmy muszą się wykazać m.in. min. 7-letnim doświadczeniem w budowie linii kolejowych i innego typu infrastruktury inżynierskiej. Kandydaci muszą działać w oparciu o systemy zarządzania jakością oraz mieć doświadczenie w zakresie zarządzania informacją na każdym etapie procesu inwestycyjnego (ang. Building Information Modelling, BIM).

Zamawiający zakłada, że międzynarodowy przetarg pozwoli wybrać wykonawcę najlepszego pod względem ceny i doświadczenia zawodowego.

Przetarg odbędzie się w dwóch etapach: w pierwszym zostaną wyłonieni kandydaci pod kątem spełnienia warunków przetargu, a w drugim etapie nastąpi ocena i omówienie złożonych wniosków, przedstawienie ofert ostatecznych i zawarcie umowy.

Oferty będą przyjmowane do 28 stycznia 2022 r. Drugi etap przetargu zostanie ogłoszony w kwietniu, a zawarcie umowy ma mieć miejsce pod koniec 2022 r., by rozpoczęcie prac mogło nastąpić w pierwszej połowie 2023 r.

W najbliższym czasie planowane są kolejne, jednak już znacznie mniejsze przetargi na roboty budowlane obejmujące odcinek od lotniska w Rydze do dworca Torņkalns, od dworca centralnego w Rydze do Acone, fragment linii transgranicznej prowadzącej do granic z Estonią i Litwą (łącznie około 20 km) oraz multimodalny terminal towarowy Salaspils.

Rail Baltica

Rail Baltica to część transeuropejskiego korytarza, który w przyszłości połączy Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię oraz w dalszej perspektywie – Finlandię. Modernizowana trasa zostanie przystosowana do ogólnych standardów linii kolejowych obowiązujących w krajach Unii Europejskiej.

Długość linii na terenie Polski to 374 km, na Litwie 392 km, na Łotwie 265 km, a w Estonii 213 km. Pociągi mają się na niej poruszać z prędkością do 160 km/godz.

Autor: Agata Sumara
Fot. railbaltica.org

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz