Litewski przewoźnik i szwajcarski producent taboru kolejowego zaprezentowali na dworcu w Wilnie nowego FLIRT-a. To pierwszy z 15 pojazdów zamówionych w czerwcu 2023 r. Kontrakt obejmuje dostawę dziewięciu pociągów w wersji elektrycznej oraz sześciu bateryjnych.
Wraz z odnową floty wchodzimy pewnie w nową erę pasażerskiego transportu szynowego. Cieszę się, że wkrótce pasażerowie w całym kraju – od miast po regiony – będą podróżować nowoczesnymi szwajcarskimi pociągami elektrycznymi – powiedział Juras Taminskas, minister transportu i komunikacji Litwy.
Do 2026 r. na Litwie zostanie zelektryfikowanych 731 km torów, czyli blisko 28% tamtejszej sieci kolejowej. Na tych odcinkach pociągi obsługujące popularną trasę Wilno – Kłajpeda osiągną prędkość do 160 km/h.
Pojazdy akumulatorowe obsłużą trasy niezelektryfikowane
Zrównoważone podróże w innych kierunkach zapewnią pociągi elektryczno-bateryjne. Będą korzystać z sieci trakcyjnej na części trasy, a na pozostałym odcinku – z napędu akumulatorowego. Składy te obsłużą trasy Kowno – Szawle oraz Wilno – Marcinkonys przez Varėną.
Te pociągi to nie tylko inwestycja w nowoczesny i komfortowy transport pasażerski – to ważny krok w kierunku bardziej zrównoważonej Litwy. Niższe emisje, niższe koszty i większa efektywność to zmiany, które odczują zarówno pasażerowie, jak i cały system transportowy – powiedział Egidijus Lazauskas, prezes Grupy LTG.
Prezentowany dziś pociąg jest częścią dobrze znanej i cenionej rodziny FLIRT, z ponad 3 tys. sprzedanych jednostek na świecie. Wersja dla LTG Link została opracowana z myślą o funkcjonalności i komforcie pasażerów, dostosowana do potrzeb litewskich podróżnych – dodał Radosław Banach, prezes Stadler Polska.
Pociągi dostępne dla wszystkich podróżnych
Nowe elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) będą bardziej przestronne – z ok. 200 miejscami siedzącymi – i w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Układ siedzeń umożliwia podróż wygodnie na wózkach inwalidzkich lub przesiadkę na sąsiednie fotele przy stałych stolikach, z przestrzenią dla osób towarzyszących. Układ wnętrza opracowano w konsultacji z organizacjami reprezentującymi osoby z ograniczoną mobilnością.
Niskopodłogowy dostęp ułatwi wsiadanie starszym pasażerom, rodzicom z wózkami i rodzinom z małymi dziećmi. Wnętrze nie ma progów, co zapewnia łatwe poruszanie się po całym pociągu. Dla dodatkowego komfortu pojazd zyskał wykładzinę ograniczającą poziom hałasu.
Będziemy podróżować tymi pociągami przez najbliższe dekady, dlatego zwróciliśmy szczególną uwagę na komfort i ergonomię. Dodając nowe pociągi do floty, oferujemy pasażerom nowy poziom kultury i komfortu podróżowania – i mamy nadzieję, że jeszcze więcej mieszkańców i gości wybierze transport kolejowy – podkreślała Kristina Meidė, prezes LTG Link.
Bistro i przestrzeń do przewozu nawet 30 rowerów
Po raz pierwszy od kilku lat na pokładzie litewskich pociągów pojawi się strefa bistro, gdzie pasażerowie będą mogli kupić ciepłe jedzenie i napoje.
Podróż stanie się też wygodniejsza dla miłośników dwóch kółek: w zależności od popytu i sezonu pociąg pomieści do 30 rowerów. W chłodniejszych miesiącach większość tych miejsc zostanie przekształcona w dodatkowe miejsca pasażerskie, choć co najmniej 4 miejsca na rowery pozostaną dostępne przez cały rok.
Każde ergonomiczne siedzenie będzie wyposażone w gniazdko elektryczne, indywidualne oświetlenie i stolik nadający się do pracy na laptopie. Fotele mają regulowane oparcia.
Po włączeniu nowych składów do floty najstarsze pociągi spalinowe na trasie Wilno – Turmantas zostaną stopniowo wycofane i zastąpione nowoczesnym taborem.
Testy od końca października
Nowego FLIRT-a dostarczono do Terminalu Intermodalnego w Wilnie 2 tygodnie temu. Wkrótce po przybyciu wagony umieszczono na wózkach i złożono w kompletną jednostkę. Testy statyczne rozpoczną się pod koniec października, a przejazdy testowe z pasażerami zaplanowano na przyszły rok.



Fot. Stadler
Zobacz również: