Sektorkolejowy » Łódź: jeden z czterech jednotorowych tuneli wydrążony

Łódź: jeden z czterech jednotorowych tuneli wydrążony

pzez Adrian

Zakończyło się drążenie jednego z czterech tuneli jednotorowych, które powstają na podziemnej trasie Łódź Fabryczna–Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec, zwanej łódzkim metrem. Kolejny tunel, który wydrąży ta sama maszyna TBM (Faustyna), będzie prowadził w kierunku stacji Łódź Żabieniec. Prace mają się zacząć na przełomie marca i kwietnia.

Tunele pod Łodzią

W Łodzi, kosztem ponad 1,7 mld zł (z czego 1,4 mld zł pochodzi ze środków unijnych), budowana jest podziemna infrastruktura kolejowa do obsługi połączeń dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych. Łączna długość tunelu średnicowego wyniesie ponad 7 km, z czego odcinek dwutorowy będzie mieć 2,7 km, a na długości około 4,5 km powstaną cztery jednotorowe fragmenty. Budowa tunelu odbywa się przy pomocy maszyn TBM, z których większa (o wadze 2,26 tys. ton), przeznaczona do części dwutorowej, ma tarczę skrawającą o średnicy 13,04 m, a mniejsza (do części jednotorowych, o wadze 650 ton) – 8,76 m. Największa głębokość, na której posadowiony będzie tunel pod Łodzią to 25 m.

Fragment, który jest już wydrążony, ma długość 940 m. Znajduje się pomiędzy ul. Długosza pod Al. Włókniarzy a ul. Stolarską. Łączy dwutorowy tunel główny w kierunku Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Do utworzenia obudowy tunelu, która powstaje jednocześnie, w trakcie trwania procesu drążenia, wykorzystano 4,284 tys. tubingi. Łącznie na trasie obiektu wydobyto ponad 220 tys. m3 urobku.

Na łódzkiej budowie pracuje też druga TBM (Katarzyna). Wydrążyła dotychczas 460 m z odcinka, który docelowo będzie mierzyć 2,7 km długości. Obecnie znajduje się w okolicy skrzyżowania ul. Drewnowskiej i ul. Karskiego. Jej trasa prowadzi od ul. Stolarskiej do stacji Łódź Fabryczna.

Maszyny pracują w zróżnicowanych warunkach geotechnicznych – drążą w gruntach zawodnionych, frakcjach piaszczystych oraz takich, w których występują twarde i duże głazy.

Nowe przystanki na kolejowej trasie

W ramach budowy nowej trasy kolejowej powstają także trzy przystanki: Łódź Śródmieście (w rejonie skrzyżowania ul. Zielonej z ul. Zachodnią i al. Kościuszki), Łódź Polesie budowany (u zbiegu ul. Ogrodowej i Karskiego), Łódź Koziny (u zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej). Przystanki umożliwią pasażerom przesiadanie się z pojazdów komunikacji miejskiej do tych kursujących na trasach aglomeracyjnych i dalekobieżnych. Najgłębiej będzie zlokalizowany przystanek Łódź Polesie – około 24 m pod poziomem ulicy.

Łódzka inwestycja związana jest z oddanym w 2016 r. podziemnym dworcem Łódź Fabryczna, który ze stacji końcowej stanie się stacją przelotową. Na osi wschód–zachód oraz północ–południe obsługiwane będą pociągi regionalne i dalekobieżne. Aby nie obciążać ruchu w mieście, tory kolejowe pod centrum miasta zostaną wprowadzone pod ziemię. Z tego powodu o projekcie mówi się, że będzie to łódzkie metro.

Za budowę infrastruktury odpowiada PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Według planów prace powinny zakończyć się w 2022 r., jednak pierwsze pociągi nowymi torami pojadą najprawdopodobniej nie wcześniej niż w 2024 r. Spowodowane jest to m.in. zmianą lidera w konsorcjum wykonawczym przed dwoma laty, kiedy spółka Energopol-Szczecin S.A. przestała być liderem, a jej miejsce zajęło Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów sp. z o.o. (PBDiM) z Mińska Mazowieckiego.

Autor: Agata Sumara
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Facebook

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz