Największy polski producent pojazdów szynowych – spółka Pesa Bydgoszcz dostarczy dla Rumunii 62 elektryczne zespoły trakcyjne (ezt) wraz ze świadczeniem usług serwisowych przez 15 lat. Wielowątkowa saga zdawała się trwać wieczność, a kontrakt sięgający niemal 4 mld wartości zł budził wiele emocji. Wszystkie niejasności zostały oficjalnie wyjaśnione podczas tegorocznej edycji Międzynarodowych Targów Technologii Transportowej InnoTrans w Berlinie. Temat tzw. rumuńskiego kontraktu został szczegółowo omówiony podczas briefiengu prasowego, który odbył się w środę 25 września br. na stoisku producenta.
Pesa obroniła największy w historii kontrakt
Rumuńskie zamówienie czyli kontrakt na dostawę 62 ezt-ów do Rumunii, bardzo często gościł w nagłówkach europejskich mediów branżowych od początku br. Poza dostarczeniem pojazdów szynowych zakres zamówienia obejmował również budowę 3 centrów serwisowych w miejscowościach Bukareszt, Jassy, Kluż-Napoka.
Rumunia ma jeszcze sporo do zrobienia, jeśli chodzi o odnowienie taboru kolejowego. Pojazdy Pesa to będą pierwsze od ponad 20 lat nowoczesne składy dla Kolei Rumuńskich. Co dla nas równie ważne – to ostatnie umowy, jakie mamy do podpisania w ramach pakietu kolejowego Krajowego Planu Odbudowy, środki na wszystkie zadania są już zakontraktowane – takie deklaracje składał jeszcze kilka miesięcy temu Sorin-Mihai Grindeanu – Minister Transportu i Infrastruktury Rumunii.
Geneza rumuńskich problemów
Kontrakt na dostawę 62 jednostek zasilanych elektrycznie został wygrany przez bydgoskie przedsiębiorstwo. Politycy i eksperci podkreślali wtedy zgodnie: […] Rośnie nie tylko portfel zamówień polskiego producenta, ale także prestiż narodowych firm. Jednak odwołanie wniósł światowy potentat – Alstom (dwukrotnie). Te zakończyły się podtrzymaniem pierwszego wyboru. Z ust przedstawicieli Pesy oraz rumuńskiego rządu jasno wybrzmiało przesłanie, iż realizacja kontraktu nie jest w żaden sposób zagrożona. Zarząd bydgoskiego producenta podkreślał, że nie ma powodów do niepokojów o moce przerobowe w kontekście terminowego dostarczania taboru.
Pierwsze testy ezt-ów dla Rumunii mają rozpocząć się w połowie 2025 r. Zgodnie z planem dostawy pociągów zakończą w 2026 lub 2027 r.
Sprawdź także (kontrakt rumuński):
- PESA dostarczy 62 elektryczne zespoły trakcyjne dla Kolei Rumuńskich
- Pierwsza z umów PESA na dostawę pojazdów dla Kolei Rumuńskich podpisana.
Bieżące treści (InnoTrans):
- Wodorowe lokomotywy Pesa mają wjechać do Szwecji
- Talgo i PESA będą współpracować przy projektach Kolei Dużych Prędkości