PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuuje prace związane z inwestycją współfinansowaną z unijnego programu „Łącząc Europę” opiewającą na ponad 4 mld złotych. Kolej między Krzyżem, a Podleścem porusza się już drugim torem. W Podleścu oraz Drawinach powstały również nowe perony.
Nowopowstałe perony przysłużą się przede wszystkim pasażerom o ograniczonej możliwości przemieszczania się. Zwiększone rozmiary wysokości, długości oraz szerokości platform pozwalają teraz łatwiej wsiadać oraz wysiadać z pociągów. Ważną informacją dla osób niewidomych oraz niedowidzących jest zainstalowanie antypoślizgowej nawierzchni wraz ze ścieżkami naprowadzającymi.
Kolejnymi elementami poprawiającymi komfort podróżnych oraz osób niepełnosprawnych stanowią zamontowane wiaty oraz siedziska dla oczekujących. Oświetlenie LED-owe przełoży się na zwiększenie bezpieczeństwa oraz pola widzenia po zmroku. Perony wyposażone zostały również w tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Nie zabrakło także stojaków dla rowerów usytuowanych obok peronów.
Podróż między Wielkopolską, a Pomorzem Zachodnim w bardziej komfortowych warunkach.
Jak podają Polskie Linie Kolejowe w wygodniejszy sposób dostaniemy się do pociągów z nowych peronów w 28-miu miejscowościach na 30 stacjach i przystankach. W części trasy zachodniopomorskiej oraz lubelskiej PLK zmodernizowało perony w Drawinach, Podleścu, Mierzęcinie, Bierzwinku, Rębuszu, Starym Klukomiu, Choszcznie, Ziemomyślu, Dolicach, Morzycy, Kolinie, Witkowie, Grzędzicach, Miedwiecku, Reptowie i Szczecinie Zdunowie.
„Na 190 km trasie Poznań – Szczecin, rozkładowe przejazdy pociągów i roboty zapewnia odpowiednia organizacja inwestycji. Dwa nowe tory z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania są już gotowe m.in. na odcinkach Poznań – Wronki, Słonice – Choszczno, Choszczno – Dolice oraz Stargard – Szczecin Dąbie. Obecnie wykonawcy pracują m.in. na odcinku Wronki – Miały, Drawiny – Podlesiec, Rębusz – Słonice, Kolin – Stargard i stacji Stargard”
Relacja Poznań – Szczecin szybsza, wygodniejsza i bezpieczniejsza.
Połączenie między miastami na blisko 190-cio kilometrowej trasie pozwoli poruszać się najszybszym jednostkom z prędkością 160-ciu km/h w czasie poniżej dwóch godzin. PLK zapewnia także sukcesywne uzyskiwanie kolejnych wymaganych certyfikatów wraz z postępem inwestycji. Przejście przez procedury ma w efekcie pozwolić na zwiększenie przepustowości linii, co przełoży się na możliwość większej liczby pociągów i uruchomienie dodatkowych połączeń dalekobieżnych oraz regionalnych.
Linia ma pozwolić, także na ulepszenie warunków przewozu towarów na trasie E59, będącą częścią europejskiego korytarza transportowego, prowadzącego z Dolnego Śląska m.in. do zachodniopomorskich portów. Nowe lokalne centra sterowania oraz instalacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym znacząco poprawi bezpieczeństwo w Poznaniu i Stargardzie.
„Inwestycja „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” warta ponad 4 miliardy złotych jest współfinansowana z instrumentu Unii Europejskiej „CEF” („Łącząc Europę”). Większość zasadniczych prac na całej trasie planowana jest do końca 2023 r.”
Autor: Kingfisher
Fot. PKP PLK