Jak się wiedzie Kolejom Śląskim i ich pracownikom?
Rozwijamy się – od 10 grudnia 2023 r. na tory województwa śląskiego (i nie tylko) wyjeżdża codziennie ok. 460 pociągów Kolei Śląskich. Rozszerzyliśmy też sieć dystrybucji biletów, inwestując w dodatkowe kasy stacjonarne i mobilne oraz biletomaty. A co do pracowników – w listopadzie 2023 roku zakończyliśmy negocjacje płacowe, w wyniku których zagwarantowaliśmy pracownikom podwyżki wynagrodzeń. Od 1 stycznia 2024 roku pracownicy Kolei Śląskich zarabiają miesięcznie o 700 złotych brutto więcej. W kwietniu wypłaty wzrosną o dodatkowe 10 proc. w stosunku do wypłaty brutto na dzień 31 grudnia 2023 r.
Podsumowanie ubiegłorocznych wyników pokazało, że 2023 to najlepszy rok pod względem liczby przewiezionych pasażerów.
Rok 2023 przejdzie do historii Kolei Śląskich – nasze pociągi wybrało blisko 22 mln pasażerów. To najlepszy wynik w historii spółki. Dotychczasowy rekord przypadł na przedpandemiczny rok 2019 – wtedy z usług Kolei Śląskich skorzystało 20,4 mln pasażerów.
Czy ten wynik to efekt zmiany mentalności i przyzwyczajeń pasażerów czy lepszej oferty przewoźnika?
Oferta Kolei Śląskich jest coraz lepsza – uruchamiamy nowe połączenia, jak na przykład na linii S9 w grudniu 2023 roku i z każdym nowym rozkładem jazdy staramy się dostosowywać siatkę połączeń do potrzeb pasażerów. Do tego działa rynek – rosną ceny paliwa i parkowania w centrach miast. Finalnie, coraz więcej mieszkańców województwa śląskiego przesiada się z samochodów do pociągów Kolei Śląskich. Do tego dochodzi aspekt świadomościowy, szczególnie zauważalny w najmłodszym pokoleniu: transport publiczny jest bardziej przyjazny dla środowiska.
Które z linii obsługiwanych przez Koleje Śląskie cieszą się największym zainteresowaniem pasażerów?
Największą popularnością w 2023 roku cieszyła się linia S1: Gliwice – Częstochowa. Pociągi Kolei Śląskich przewiozły tam łącznie 9,8 mln pasażerów. Druga była linia S5: Katowice – Zwardoń, z której skorzystało 7,3 mln pasażerów.
Jedną z ciekawszych wydaje się relacja wykraczająca poza granice Śląska, połączenie Katowice – Kraków. Jak popularna jest ta trasa wśród podróżnych?
Pasażerowie cenią czas przejazdu i wygodę podróży pociągiem, a warto podkreślić, że do stolicy Małopolski jeżdżą jedne z najwygodniejszych pojazdów w całej gamie taboru Kolei Śląskich. W około godzinę, w cenie 19,50 zł pociągi docierają ze ścisłego centrum jednego do ścisłego centrum drugiego miasta. W czasie dwóch tygodni ferii zimowych w województwie śląskim wprowadziliśmy ofertę specjalną – pasażerowie od 4 do 18 roku życia mogli skorzystać z przejazdów Kolejami Śląskimi za złotówkę (młodsi zawsze jeżdżą za darmo). I właśnie na trasie Katowice – Kraków sprzedaliśmy najwięcej takich biletów – 5,2 tys. Na marginesie dodam, że łącznie z promocji skorzystało 113 tys. najmłodszych mieszkańców naszego regionu. To była świetna promocja transportu publicznego.
Z końcem roku ruszyło oczekiwane od dawna kolejowe połączenie na linii S9. Z jakim odzewem ze strony pasażerów się ono spotkało?
W grudniu 2023 r. na linii S9 łączącej Częstochowę i Tarnowskie Góry przewieźliśmy 25 tys. pasażerów. W styczniu 2024 r. o 10 tys. więcej. Codziennie na S9 wyjeżdża 10 par pociągów Kolei Śląskich, które kursują średnio co 2,5 godziny obsługując głównie ruch do szkoły czy do pracy. Z dojazdów na lotnisko Katowice w Pyrzowicach korzysta na razie niewielu pasażerów – w grudniu na stacji wsiadło 2,1 tys., a w styczniu 2,5 tys. osób. Prognozujemy, że te statystyki wzrosną po uruchomieniu bezpośrednich połączeń z Katowic (po przebudowie węzła katowickiego) oraz po zagęszczeniu siatki połączeń – to z kolei stanie się nie wcześniej niż po dostarczeniu nowych składów, które Koleje Śląskie zamówiły w 2023 roku.
Rok temu w Kolejach Śląskich oraz w regionie zostało zamówionych prawie 30 nowoczesnych pociągów. Jakie to będą składy i co wniosą do oferty dla pasażera?
Łączny koszt tej inwestycji to niemal 2 mld zł. W sierpniu tego roku Koleje Śląskie podpisały umowę na dostawę trzech nowych pojazdów z możliwością dokupienia dwóch, z kolei 16 listopada Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego rozstrzygnął przetarg na 22 nowoczesne składy kolejowe z możliwością dokupienia kolejnych 8 (aktualnie trwa oczekiwanie na standardową uprzednią kontrolę Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych). Rozwój transportu kolejowego jest jednym z priorytetów województwa śląskiego, a inwestycja w nowy tabor to kolejny krok w stronę nowoczesnej, komfortowej i ekologicznej komunikacji. To będą nowoczesne i funkcjonalne składy, które po raz pierwszy w historii Spółki kupujemy z pełnym utrzymaniem. Prognozujemy, że dzięki nowym zakupom Koleje Śląskie zyskają kolejnych pasażerów i jednocześnie zaoszczędzą na eksploatacji.
Obecnie flotę Kolei Śląskich stanowi ponad 60 składów. Czy nowe jednostki powiększą tę liczbę, czy zastąpią wyeksploatowane pociągi?
Zwiększą choć część z nich zastąpi najstarsze jednostki w tym np. EN57AKŚ.
Czy w najbliższych miesiącach coś się zmieni w ofercie Kolei Śląskich? Czego mogą oczekiwać pasażerowie?
Już od 1 marca 2024 roku pasażerowie Kolei Śląskich będą mieli do wyboru na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii cztery imienne bilety miesięczne Taryfa Max Bilet Kolei Śląskich oraz ich odpowiedniki – 30-dniowe Metrobilety GZM. Ceny biletów są te same, ale w przypadku zakupu w Kolejach Śląskich, pasażerowie mają do dyspozycji pełny wybór ustawowych zniżek. Za najtańszy bilet na jedno miasto pasażerowie zapłacą 119 zł, za bilet na dwa miasta 149 zł, za trzy do sześciu sąsiadujących ze sobą miast 189 zł, a za bilet sieciowy 249 zł. Dodatkowo będzie funkcjonował jeden bilet 24-godzinny – Metrobilet 24h w cenie 24 zł.
Fot. Koleje Śląskie
1 komentarzy
Nic nowego ten wywiad nie wnosi. Co z zakupami kolejnych jednostek? Co z zwiększaniem pckm? Co z budową innego zaplacza w innej lokalizacji?