Sektorkolejowy » Kolej Plus zapewni nowe i lepsze podróże na Dolnym Śląsku

Kolej Plus zapewni nowe i lepsze podróże na Dolnym Śląsku

pzez Damian

25 sierpnia 2023 r. wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel wziął udział w podpisaniu przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA umów za ponad 12,5 mln zł z wykonawcą dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla dwóch dolnośląskich projektów kolejowych. Inwestycje będą realizowane w ramach rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r. na odcinkach linii kolejowych Środa Śląska – Wrocław oraz Zgorzelec – Bogatynia.

— Podpisane dzisiaj umowy oznaczają, że będą sprawniejsze połączenia kolejowe w aglomeracji wrocławskiej. Mieszkańcy Bogatyni zyskają dogodny dostęp do kolei, zapewnione będą lepsze podróże ze Środy Śląskiej do Wrocławia — powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Podpisane umowy umożliwią przygotowanie dokumentacji projektowej, która określi szczegółowe rozwiązania i wskaże optymalny zakres prac na trasie kolejowej Zgorzelec – Bogatynia oraz Środa Śląska – Wrocław.

Pociągi regionalne pojadą z Legnicy przez Środę Śląską do Wrocławia w ok. 40 min. Dzięki odbudowie stacji Wrocław Świebodzki i budowie drugiego toru w stronę stacji Wrocław Muchobór możliwe będzie uruchomienie nowych połączeń między stolicą regionu a Środą Śląską, Wołowem i Jaworzyną Śląską. Dla sprawnej obsługi pociągów, poza odbudową stacji Wrocław Świebodzki, przewidywana jest przebudowa stacji Środa Śląska, która zyska nowy peron i po przebudowie układu torowego możliwość rozpoczynania i kończenia biegu pociągów. Przewidywana wartość inwestycji opiewa na ok. 216 mln zł.

Dzięki inwestycji mieszkańcy Bogatyni zyskają dogodne połączenia kolejowe na niewykorzystywanej od 2000 r. trasie, która „włączy się” m.in. w linię Zgorzelec – Węgliniec (nr 278). Na dwóch jednotorowych odcinkach o łącznej długości ok. 30 km będzie m.in. nowa nawierzchnia i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Możliwe będą przejazdy pociągów spalinowych z prędkością od 60 do 120 km/h (w zależności od odcinka). Dojazd pociągiem z Bogatyni do Zgorzelca szacowany jest na ok. 47 min, a do Wrocławia na ok. 2:40 h.

Dla dogodnego dostępu do kolei przygotowane zostaną perony w siedmiu lokalizacjach: Zgorzelec, Jerzmanki, Sulików, Bratków Zgorzelecki, Turoszów, Turoszów Kopalnia oraz Bogatynia. 

Wartość umowy na opracowanie dokumentacji ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej Zgorzelec – Bogatynia w celu włączenia Bogatyni do sieci regionalnego, wojewódzkiego transportu kolejowego” to ponad 7,5 mln zł, a w ramach projektu „Budowa bazowej infrastruktury do uruchomienia Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej. Poprawa jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław” blisko 5 mln zł. Zakończenie prac nad dokumentacją przewidywane jest w 2026 r., a zakończenie robót budowlanych w 2029 r.

W województwie dolnośląskim do realizacji w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus zakwalifikowano także projekt „Rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój w celu włączenia Złotoryi oraz powiatu złotoryjskiego do sieci regionalnego, wojewódzkiego transportu kolejowego”. Podpisanie umowy z wykonawcą na zaprojektowanie i wykonanie robót planowane jest we wrześniu. 

Źródło: gov.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz