Na terenie ponad stuletniej zajezdni Międzygminnej Komunikacji Tramwajowej „Helenówek” zlokalizowanej przy ul. Zgierskiej 256 w Łodzi powstanie nowa siedziba Zakładu Techniki, gdzie będą naprawiane oraz modernizowane łódzkie tramwaje. W środę 26 lipca br. spółka MPK-Łódź podpisała umowę z wykonawcą inwestycji – Jan Skubisz P.P.U.B INKOMET.
W postępowaniu przetargowym na budowę nowoczesnego Zakładu Techniki MPK-Łódź na Helenówku wzięło udział 9 podmiotów. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiła firma INKOMET. Nieczynna zajezdnia tramwajowa zostanie przystosowana do prowadzenia prac w zakresie efektywnych napraw i modernizacji taboru. Nowy obiekt będzie wyposażony w nowoczesne warsztaty i narzędzia.
„To długo wyczekiwana inwestycja. Największa w historii MPK inwestycja w nieruchomość. Mamy doskonałą załogę wykształconą i przygotowaną do świadczenia bardzo specjalistycznych usług w zakresie remontów, napraw i modernizacji. Bez tego zakładu, bez tych ludzi nie bylibyśmy w stanie funkcjonować w ramach przewozów tramwajowych” – powiedział Zbigniew Papierski, prezes MPK-Łódź.
„Nowoczesny Zakład Techniki będzie z pewnością stanowił dużą wartość dodaną dla funkcjonowania komunikacji miejskiej w Łodzi. Prowadzone będą tam zarówno naprawy bieżące pojazdów, jak również modernizacje i remonty kapitalne tramwajów, a także renowacje wagonów historycznych” – zaznaczył Adam Pustelnik, wiceprezydent Łodzi.
Stary budynek zostanie kompleksowo zmodernizowany z poszanowaniem jego historycznych elementów. Zakres inwestycji obejmuje rozbudowę obiektu o m.in. 2 skrzydła, które będą nieco oddalone od ul. Zgierskiej. Nowe oblicze zyska również budynek dawnej portierni.
„Moja firma po 30 latach działalności doczekała się tak wspaniałej inwestycji. Dołożymy wszelkich starań, aby wszystko poszło jak najlepiej. Od jutra przejmujemy plac budowy” – podkreślił Jan Skubisz, prezes firmy INKOMET.
O nowoczesnym Zakładzie Techniki MPK-Łódź?
W nowym obiekcie od strony wschodniej umiejscowiona zostanie część napraw bieżących, z której po przeprowadzeniu oględzin oraz prac wstępnych pojazdy będą mogły opuścić teren zakładu lub w przypadku poważniejszych usterek – za pomocą suwnicy trafią do części napraw głównych. W zależności od zakresu niezbędnych działań zostanie umieszczony na odpowiednim stanowisku. W hali zaplanowano m.in. naprawy bieżące, montaż czysty, warsztat elektryczny, warsztat mechaniczny, śrutownię, lakiernię, stolarnię, spawalnię, demontaż, myjnię, pomieszczenia magazynowe, narzędziownie oraz pomieszczenia pomocnicze. Ponadto na terenie zakładu znajdą się również elementy małej architektury takie jak: ławki, stojaki na rowery, kosze oraz donice z ozdobną zielenią.
„W obiekcie praca będzie mogła być prowadzona w systemie dwuzmianowym przy łącznym zatrudnieniu 200 pracowników produkcyjnych i 25 biurowych. Prowadzone będą tam zarówno naprawy bieżące pojazdów, jak również modernizacje i remonty kapitalne tramwajów, a także renowacje wagonów historycznych. Ponadto w zakładzie będą produkowane i regenerowane podzespoły taboru tramwajowego i autobusowego” – informuje spółka MPK-Łódź w komunikacie.
Przebudowa ponad stuletniej zajezdni na Helenówku będzie kosztowała 129 mln zł. Czas, jaki przewidziano na wykonanie tego zadania to 2 lata.
Warto przypomnieć, iż historia Zajezdni Helenówek sięga 1922 r., będąc czołową zajezdnią ŁWEKD (Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych). Obiekt funkcjonował do 2012 r.
Więcej informacji o budowie nowego Zakładu Techniki MPK-Łódź można znaleźć:
- Nowoczesny Zakład Techniki MPK-Łódź na Helenówku – kolejny przetarg
- Łódź: 9 ofert w przetargu na budowę Zakładu Techniki na Helenówku
Autor: Damian Malesza
Fot. MPK Łódź