O webinarium
Fundacja „Pro Kolej” w dniu 27 maja 2022 r. o godz. 900 organizuje webinarium, na którym zostanie poruszony kwestia bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych kategorii D oraz współdziałania zarządców infrastruktury kolejowej i dróg publicznych. Zakres tematyczny wydarzenia obejmuje:
- główne zagrożenia na przejazdach kolejowo-drogowych
- przyczyny wypadków z udziałem użytkowników dróg
- podział zadań pomiędzy zarządców infrastruktury drogowej i kolejowej
- działania edukacyjne i prewencyjne
- rozwiązania dostosowane do natężenia ruchu i budżetu inwestora
- zwiastun konferencji „Przejazdy kolejowo-drogowe 2022” (12.09.2022)
Webinarium adresowane jest do:
- zarządców infrastruktury
- służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo
- wszystkich zainteresowanych wszystkich tematyką przeciwdziałania zagrożeniom w transporcie
Bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych w liczbach
Okazuje się, że w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2022 r. na przejazdach kolejowo-drogowych doszło do 53 wypadków oraz kolizji, w których:
- 12 osób zginęło
- 10 zostało ciężko rannych
Ponadto od początku roku aż 70 osób zginęło w momencie przechodzenia przez tory w miejscach niedozwolonych. Statystyki dosadnie ukazują wagę problemu. Okres, w którym odbywa się debata, jest szczególny, gdyż Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad nowym tekstem rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych i bocznic z drogami oraz ich usytuowanie. Zgodnie z planem dokument ma zostać wydany we wrześniu br.
Nieodpowiedzialne zachowanie przyczyną wielu wypadków
Zgodnie z informacjami udostępnionymi przez Ministerstwo Infrastruktury, 98% wypadków oraz innych zdarzeń na przejazdach jest wynikiem:
- nieodpowiedzialnego zachowania
- błędnych decyzji użytkowników dróg
- nieprzestrzegania przepisów
Najczęstsze błędy, jakie popełniają kierowcy to:
- ignorowanie sygnalizatorów
- niestosowanie się do znaku STOP
- objeżdżanie półzapór
- wjeżdżanie na przejazd kolejowy podczas opuszczania i podnoszenia szlabanów
- ruszanie pomimo braku miejsca do kontynuowania jazdy
Problematyczny obszar dotyczący przejazdów kategorii „D”
Przejazdy kolejowo-drogowe kategorii „D” nie są obsługiwane ani przez dróżnika, ani przez systemy automatyki kolejowej – takich skrzyżowań jest niestety wciąż najwięcej – zwłaszcza na lokalnych liniach kolejowych i mniej obciążonych drogach samorządowych. Bez względu na niską przepustowość ruchu przejazdy tego typu wciąż figurują najczęściej w statystykach wypadków, dlatego w projekcie rozporządzenia przewiduje się dla nich:
- uzupełnienia oznakowania
- wprowadzenie sygnalizatorów drogowych
- zabudowę urządzeń podnoszących uwagę kierowców
Problem bezpieczeństwa na przejazdach kategorii „D” wymaga szczególnej uwagi.
Szczegóły wydarzenia oraz formularz rejestracyjny jest dostępny TUTAJ.
O ostatnich wypadkach na przejazdach kolejowych pisaliśmy TUTAJ oraz TUTAJ.
Autor: Damian Malesza
Fot. kolej365.pl