Sektorkolejowy » „FPS do potęgi JA, czyli jak inwestować w rozwój nie tracąc pasji”

„FPS do potęgi JA, czyli jak inwestować w rozwój nie tracąc pasji”

pzez Damian

FPS Cegielski to przedsiębiorstwo produkujące pojazdy szynowe w Poznaniu, które zostało założone w 1920 r. W 1997 spółka przyjęła obecną nazwę i weszła w skład grupy H. Cegielski Poznań, a od 2010 jej wyłącznym akcjonariuszem i właścicielem jest Agencja Rozwoju Przemysłu. Spółka borykała się z licznymi problemami, zakład przeszedł proces restrukturyzacyjny, przetrwał najtrudniejsze momenty w swojej bogatej historii dzięki kontraktom dla PKP Intercity. Aktualnie poznański gracz na rynku taborowym poszukuje zagranicznych rynków zbytu, poszerzając ofertę o hybrydowe i wodorowo-elektryczne zestawy trakcyjne.

W grudniu ubiegłego roku PKP Intercity odebrała 81 wagonów wyprodukowanych przez poznański zakład. Umowa opiewała na blisko 700 mln zł. Łącznie w ramach realizowanego programu inwestycyjnego, PKP Intercity zawarło z wielkopolską spółką zobowiązania warte ponad 1,83 mld zł brutto. Dzięki zleceniom narodowego przewoźnika fabryka rozbudowała potencjał produkcyjny. Spółka zatrudniająca ponad 500 osób, poszukuje nowych rozwiązań i rynków zagranicznych, dywersyfikując ryzyko związane z produkcją jedynie na rynek krajowy.

Tymczasem zarząd spółki FPS Cegielski ma ekspansyjne ambicje. Przygotowuje konstrukcję wózków przystosowaną do prędkości 230 km/h, przystępując do badań prototypu hybrydowego elektrycznego zespołu trakcyjnego. Producent zaprezentował taki pojazd w 2021 r. w Gdańsku podczas targów kolejowych TRAKO. Aby móc się dalej rozwijać spółka prowadzi zintensyfikowane działania związane z pozyskiwaniem najzdolniejszych umysłów technicznych.

Konferencja prasowa pt. „FPS do potęgi JA, czyli jak inwestować w rozwój nie tracąc pasji”.

Konferencja prasowa zorganizowana w fabryce rozpoczęła się od wystąpienia prezesa spółki H. Cegielski-FPS – Marcina Rodka. Zamysłem wydarzenia jest budowa i rozwój kadr oraz zachęta dla młodego pokolenia inżynierów do pracy w branży kolejowej. Próbując wypełnić lukę pokoleniową wynikającą z wielu lat zaniedbań oświatowych, spółka organizuje dla młodych, ambitnych, pełnych pasji studentów i absolwentów wydziałów technicznych płatne staże i programy stypendialne, otwierając się jednocześnie na innowacje globalne trendy. Wydarzenie zgromadziło ekspertów z branży kolejowej oraz przedstawicieli świata nauki i edukacji. Zaproszeni goście dzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat rozwoju branży kolejowej oraz kształcenia profesjonalistów.

Fabryka po trudnym okresie restrukturyzacyjnym, odbudowując pozycję rynkowego lidera, kształci kadry, które mają świadczyć o sile spółki. Inwestując w badania i rozwój, technologie i innowacje, FPS zawiązała ścisłą współpracę z poznańską Politechniką i Kuratorium Oświaty.

„Współpraca z Politechniką Poznańską pozwala nam łączyć naukę i praktykę w celu osiągnięcia innowacji we wspólnym programie Doktoratów Wdrożeniowych z obszarów projektowania pojazdów zeroemisyjnych oraz przemysłu 4.0. Realizacja doktoratu wdrożeniowego przynosi korzyści, zarówno dla doktoranta, jak i fabryki. Doktorant ma szansę prowadzić badania ukierunkowane na rozwiązanie realnego problemu badawczego, a przy tym otrzymuje gwarancję zatrudnienia w fabryce oraz stypendium naukowe. Z kolei fabryka rozwija swój kapitał ludzki, który pozwala budować naszą przewagę konkurencyjną”. – powiedział dr inż. Damian Goliwąs, pełnomocnik zarządu ds. projektów innowacyjnych w FPS.

Spółka opracowała wewnętrzny, długofalowy plan kształcenia personelu, realizując skomplikowane projekty i zadania.

Podczas panelu zatytułowanego „Rozwój kadry na najbliższe lata”, w której udział wzięli Bartłomiej Wróblewski – Poseł na Sejm RP, Ryszard Sikora – zastępca dyrektora POLREGIO S.A, Andrzej Tomaszewski – zastępca dyrektora oddziału terenowego UTK w Poznaniu, Zbigniew Talaga – wicekurator w Kuratorium Oświaty oraz prezes zarządu H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o.– Marcin Rodek, debatowano, jakich kadr potrzebuje branża kolejowa oraz czy system kształcenia odpowiada na te potrzeby?

„Fabryka Pojazdów Szynowych nie tylko patrzy w przyszłość, ale na naszych oczach wręcz ją kreuje. Jestem przekonany, że bazując na tym dziedzictwie oraz mając dostęp do nowoczesnych technologii, przed przedsiębiorstwem rysuje się kolejnych co najmniej 100 dobrych lat – oczywiście nie będzie to możliwe bez kompetentnej i wykwalifikowanej kadry, której poświęcona jest dzisiejsza konferencja.” – dodał Andrzej Tomaszewski, zastępca dyrektora oddziału terenowego UTK w Poznaniu.

Autor: Jan Bytnar
Fot. Jan Bytnar

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz