Sektorkolejowy » Czy zmiany w wydatkowaniu środków UE będą skutkowały faworyzacją najbardziej zamożnych państw?

Czy zmiany w wydatkowaniu środków UE będą skutkowały faworyzacją najbardziej zamożnych państw?

pzez DamianM

Komisja Europejska (KE) zmienia sposób dystrybucji środków unijnych, które mogą wpłynąć na finansowanie modernizacji polskiej infrastruktury. Proponowane modyfikacje zakładają stopniową rezygnację z tzw. kopert narodowych (czyli określonej kwoty na każde z państw) na rzecz ogólnoeuropejskich konkursów. Według ekspertów nowy system finansowania może prowadzić do zróżnicowanego traktowania państw członkowskich w dostępie do funduszy.

Nowy model finansowania

Dotychczasowy model dystrybucji środków unijnych, oparty na „kopertach narodowych” i listach indykatywnych, zostaje stopniowo zastępowany systemem konkursowym na poziomie europejskim. Marcel Klinowski, ekspert ds. transportu kolejowego i były wiceprezes Polregio w latach 2023-24, wskazuje w komentarzu dla Rzeczpospolitej, że taki mechanizm funkcjonuje już w przypadku instrumentu „Łącząc Europę” (CEF i CEF2), w ramach którego PKP Polskie Linie Kolejowe SA (PKP PLK) i Centralny Port Komunikacyjny (CPK) z powodzeniem aplikują o finansowanie.

Wyzwania realizacyjne

Marcel Klinowski zauważa, że po rewizji sieci TEN-T lista potencjalnych inwestycji w Polsce znacząco się powiększyła, szczególnie o linie planowane w ramach Programu CPK. Wyzwaniem pozostają terminy realizacji inwestycji znajdujących się w sieci bazowej TEN-T. Cele unijne z założeniem realizacji do końca 2030 r. rozmijają się z krajowymi harmonogramami. Dotyczy to również linii dużych prędkości Warszawa-CPK-Łódź-Sieradz-Poznań/Wrocław, której oddanie do eksploatacji przesuwano z 2027 r. przez 2030, 2032, aż po 2035 r. Dodatkowym problemem pozostaje wdrożenie systemu GSM-R na polskiej sieci kolejowej, czyli sprawa, która ciągnie się od lat i wiąże się z potężnymi stratami liczonymi w miliardach zł.

Nowe mechanizmy kontroli i finansowania

Komisja Europejska, wskazując na deficyt budżetowy, proponuje wprowadzenie nowych zasobów własnych w postaci unijnych podatków. To rozwiązanie może skutkować uszczupleniem bazy podatkowej państw członkowskich i naruszeniem ich suwerenności fiskalnej. KE, dysponując kontrolą nad tzw. krajowymi planami strategicznymi, zyskałaby możliwość bezpośredniego wpływania na budżety państw członkowskich poprzez stosowanie mechanizmu warunkowości. Wiąże się to z ryzykiem powstania „gospodarki planowanej”. Pierwszy program działający na nowych zasadach – Krajowy Plan Odbudowy (KPO) ujawnił już problemy z wydatkowaniem środków na infrastrukturę i tabor.

Perspektywy i ryzyka powołania nowego Funduszu Konkurencyjności

Organizacje branżowe w otwartym liście do Rady Europejskiej podkreślają znaczenie programów infrastrukturalnych dla spójności Starego Kontynentu. Argumentują, że nowoczesna infrastruktura transportowa jest kluczowa dla mobilności wojskowej, konkurencyjności przemysłowej oraz integralności gospodarczej, społecznej i terytorialnej UE.

Utworzenie nowego Funduszu Konkurencyjności może skutkować uprzywilejowaniem finansowym w dziedzinie wysokich technologii krajów lepiej rozwiniętej Europy Zachodniej. Zróżnicowane zasady finansowania poszczególnych krajów mogą prowadzić do nierównych warunków funkcjonowania na rynku unijnym.

Zdaniem Marcela Klinowskiego, aby skutecznie funkcjonować w nowym systemie, polska administracja rządowa musi wyciągnąć wnioski z dotychczasowych doświadczeń z KPO. W podobny sposób projektowane jest wydatkowanie środków z ETS2, gdzie państwa członkowskie zobowiązane są do przygotowania Planów Społeczno-Klimatycznych, podlegających akceptacji KE.

Autor: Damian Malesza
Fot. JBCrew – zdjęcie poglądowe

Sprawdź również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz