Sektorkolejowy » Czy jest nadzieja dla PKP CARGO? Ponad 2,4 mld zł straty w 2024 r.

Czy jest nadzieja dla PKP CARGO? Ponad 2,4 mld zł straty w 2024 r.

pzez DamianM

Grupa Kapitałowa PKP CARGO zakończyła 2024 r. ze stratą netto na poziomie 2,41 mld zł. Główne przyczyny to spadek przychodów spowodowany zmniejszeniem przewiezionej masy towarowej oraz odpisy z tytułu utraty wartości aktywów sięgające 2,10 mld zł. Mimo trudnej sytuacji spółka kontynuuje bieżącą działalność i przygotowuje plan naprawczy, który zostanie przedstawiony w czerwcu 2025 r.

Wyniki finansowe poniżej oczekiwań

W minionym roku przychody ze sprzedaży Grupy PKP CARGO wyniosły 4,46 mld zł, co oznacza spadek o 18,8% r/r, kiedy to spółka osiągnęła 5,49 mld zł. Wskaźnik EBITDA (zysk przed odsetkami, opodatkowaniem i amortyzacją) uległ drastycznemu obniżeniu – z 1,08 mld zł w 2023 r. do zaledwie 300 mln zł w 2024 r.

Na wyniki poprzedniego roku znacząco wpłynęły przeskalowane zasoby i koszty stałe. Spółka nie była dostosowana organizacyjnie, a także pod względem posiadanego zaplecza technicznego do realizowanych usług – wyjaśnia Michał Łotoszyński, członek zarządu ds. Finansowych PKP CARGO SA.

„Przewozy węgla to nie wszystko”

Według władz spółki, obecna sytuacja jest rezultatem wieloletnich zaniedbań i braku odpowiednich działań strategicznych. W ostatnich latach PKP CARGO straciło blisko 30% udziału w pracy przewozowej na polskim rynku. Jednym z głównych problemów okazało się nadmierne skupienie na przewozach węgla, podczas gdy ten segment systematycznie się kurczy.

Długoletnie zorientowanie spółki na schyłkowe przewozy węgla skutkuje posiadaniem nieodpowiedniego i niedopasowanego taboru – podkreśla Michał Łotoszyński.

Blisko 75% całego taboru stanowią wagony do przewozu węgla, przy jedynie 30% pracy przewozowej przez nie realizowanej. Stąd uzasadnione były tak duże odpisy utraty wartości taboru i wdrożenie procesu naprawy spółki – dodaje.

Jak uzdrowić PKP CARGO? Plan naprawczy w toku

W czerwcu 2024 r. poprzedni zarząd złożył wniosek o otwarcie postępowania sanacyjnego, które zostało wszczęte w lipcu. W ramach procesu restrukturyzacji spółka wdraża szereg działań naprawczych tj. optymalizacja zatrudnienia, zakończenie zbędnych umów dzierżawy, sprzedaż części składników majątku, reorganizacja struktury organizacyjnej oraz ograniczanie nieuzasadnionych nakładów inwestycyjnych i dostosowanie ich do aktualnych potrzeb przewozowych.

Restrukturyzacja będzie długofalowa i potrwa kilka lat, ale wierzymy, że pozwoli nam ona stworzyć silną i rentowną spółkę – zapowiada Agnieszka Wasilewska-Semail, prezes zarządu PKP CARGO SA.

Aktualne priorytety, czyli odbudowa pozycji rynkowej

Równolegle do działań restrukturyzacyjnych spółka pracuje nad odbudową swojej pozycji na rynku. Szczególny nacisk kładziony jest na przywrócenie relacji z utraconymi klientami oraz pozyskiwanie nowych. Według prezes Agnieszki Wasilewskiej-Semail, w ostatnich miesiącach PKP CARGO pozyskało czterdziestu nowych klientów. Spółka rozwija również współpracę z zagranicznymi podmiotami z Grupy PKP CARGO, budując nowe korytarze przewozowe.

Kompleksowy plan restrukturyzacji ma zostać złożony w sądzie i zaprezentowany publicznie w czerwcu 2025 r. Na ten dokument oczekuje również audytor spółki, który wstrzymał się od wydania opinii za 2024 r. do czasu jego publikacji.

Autor: Damian Malesza
Fot. SektorKolejowy

Sprawdź również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz